تابعونا

كليوباترا .. أخطر كائن حي في الدنيا هو ست بتعرف تفكر .. الجزء الأول.

في سبتمبر 48 قبل الميلاد (يوليوس قيصر) بيوصل بجيوشه للإسكندرية وهو بيسأل سؤال واحد بس .. (بومبي) فين؟ .. (يوليوس قيصر) جاتله رسالة من (بطليموس الثالث عشر) إنه محضرله مفاجأة حيوريهاله أول ما يوصل للقصر الملكي .. فعلاً (يوليوس قيصر) بيروح و بيلاقي (بطليموس) بيقدمله طبق عليه راس (بومبي).

24 أغسطس، 2021 1 2.1 ألف

لينك التسجيل الصوتي للمقالة علي ساوند كلاود:
https://soundcloud.com/user-112011687-312727988/srar1jflfiyh?si=62834b6aaa004bd0b571fcbdc27676b3&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

مشكلتي مع الكلام عن الشخصيات التاريخية هي إني بيبقي مستحيل عليا شخصياً إني في الأخر أديلك الزتونة بتاعة هو البني أدم ده كان حلو ولا وحش .. البشر عموماً أعقد سيكا من إنك تختزل حياتهم في إنك تديهم تقييم زي اللي بتديه لسواق الباص بتاع سوافل .. دايماً إفتكر إنك بتتكلم عن بني أدم طبيعته إنه مش كامل .. بس قصاد ده فيه مواقف بتحصل في حياة البني أدم اللي إنت عايز تتكلم عنه بتخليك تقدر يبقي عندك تصور لشخصيته .. موقف بيوريك معدنه .. أصله .. تربيته .. يعني مثلاً .. موقف لما سيدنا (عمر بن الخطاب) رضي الله عنه رفض يصلي الظهر في كنيسة القيامة بعد فتح القدس الشريف عشان محدش بعده ياخدها ذريعة لإنتهاك حرمة الكنايس ده يوريك إنك بتتكلم عن بني أدم فاهم يعني إيه سياسة و الأهم إنه فاهم طبيعة النفس البشرية .. موقف زي ده لما تحطة قدامك تقدر تبقي مستوعب هو سيدنا (عمر) بيفكر إزاي .. في حالة (كليوباترا) أنا قبل ما أحكيلك قصتها و إزاي عاشت و إزاي ماتت فيه موقف لما تحطه قدامك بتقدر إنك تستوعب هي الست دي كانت بتفكر إزاي.

كان يا مكان الست دي كانت قاعدة في السفينة الملكية اللي إنت تقدر مجازاً يعني تقول عليها اليخت بتاعها مع واحد من أهم جنرالات الجمهورية الرومانية (ماركوس أنطونيوس Mark Antony) .. إيه اللي جاب (ماركوس) أصلاً  لليخت بتاعها و ليه قلت عليها الجمهورية الرومانية مش الإمبراطورية الرومانية حنعرف كمان شوية بس خليك معايا .. عشان (كليوباترا) إسكندرانية مش من المنوفية فهي كل ليلة كانت بتعمل حفلة كبيرة كلها أكل و شرب و لعب و دلع و إنت فاهم بقي .. في ليلة من الليالي دي بعد الحفلة و (كليوباترا) و (ماركوس) مريحين شوية بعد ما كلوا لحد ما بقوا مش عارفين ياخدوا نفسهم ف(ماركوس) بص للسما كده و حب يعمل فيها فيلسوف الغبرة و قال ل(كليوباترا) إن إحنا كده زي ما تقول هكرنا اللعبة .. مفيش حاجة تاني ينفع تتعمل في الدنيا دي و متعملتش .. كل يوم أكل و شرب و لعب .. خدم و حشم و سلطة و جاه .. فيه إيه تاني في الدنيا؟ .. (كليوباترا) بصتله و قالتله طب إيه رأيك بقي إني بكره حعملك حفلة حتكلفني 10 مليون سيستريوس .. اه بالمناسبة سيسترتيوس Sestertius دي كانت عملة الجمهورية الرومانية زمان .. المهم (ماركوس) بصلها و قالها المياه تكدب الغطاس.

لسه الموقف مخلصش خلي بالك .. تاني يوم إتعملت حفلة زي كل الحفلات اللي إتعملت قبل كده و يمكن ده السبب اللي خلي (ماركوس) يقول ل(كليوباترا) أنا اللي كسبت الرهان إنتي معملتيش حاجة جديدة .. (كليوباترا) بصتله بصة واحدة ست قدامها كام ثانية و تدي الرجل اللي قدامها أحلي خازوق في حياته .. (كليوباترا) ندت علي الخدام بتاعها يجيبلها كوباية خل مركز .. هي مسكت الكوباية و رمت فيها فص من فصين الحلق اللي كانت لابساه و كان حلق من اللؤلؤ اللي وقتها يعني كان لا يقدر بثمن .. (كليوباترا) و اللي الناس اللي كانت حاضرة الموقف فضلوا باصين لحباية اللؤلؤ و هي بتدوب في الخل و بعد ما دابت (كليوباترا) شربت كوباية الخل .. (ماركوس) كانت علي وشه بصة بلهاء كده اللي هي البصة التقليدية لرجل مش قادر يصدق جبروت الست اللي هو بيحبها و (كليوباترا) بتبتسم إبتسامة النصر و بتقوله أنا اللي كسبت الرهان.

كده الموقف خلص .. في رأيك إيه اللي إنت إتعلمته عن شخصية (كليوباترا) من اللي أنا لسه حاكيه ده؟ .. تعالي نفكر سوا .. دي ست صرفت 10 مليون خلينا نقول جنيه للتسهيل يعني عشان بس تكسب رهان .. دي ست مش بتقبل فكرة الخسارة .. دي ست شعارها في الحياة هو زي ما الأغنية بتاعة DJ Khalid اللي بتقول All I Do is Win .. دي ست جرّت وراها أهم 3 رجالة في تاريخ العالم القديم .. (يوليوس قيصر Julius Caesar) و (ماركوس أنطونيوس) و (أغسطس قيصر Augustus Caesar ) .. إتنين من الثلاثة فيه شهرين من شهور السنة إتسموا علي إسمهم بالمناسبة اللي هم يوليو و أغسطس .. قصة (كليوباترا) أعقد بكتير من إنك تختزلها بإن زتونة معلوماتك عنها تبقي إنها ست بتعرف تغري رجالة و بتخشلهم أوضة النوم ملفوفة في سجادة .. قصة (كليوباترا) لازم تتفهم عشان تعرف إن رغم إنها كانت واحدة ست إلا إنها الست الوحيدة اللي هزمت أقوي إمبراطورية عرفها تاريخ البني أدمين .. و زي أي قصة لازم نبدأ من البداية خالص.

البطالمة .. تعرف مسلسل Game of Thrones؟

لو أنا حبيت ألخص مسلسل Game of Thrones في جملة واحدة عشان تتحط في الوصف بتاع المسلسل علي موقع IMDB مثلاً فأنا اللي حفكر فيه إنه مسلسل كله صدمات و دم و زنا محارم .. أهو تخيل إن ده برده إن ده نفس ملخص حياة البطالمة .. البداية خالص لما مات (الإسكندر الأكبر) سنة 323 قبل الميلاد .. الرجل ده لما مات مسابش وراه وريث بس ساب وراه حاشية من صحابه و جنرالاته اللي يمكن أهم واحد فيهم كان (بطليموس) .. (بطليموس) مكنش أهم واحد في حاشية (الإسكندر الأكبر) عشان الباشا كان (جون سنو) في نفسه .. لا خالص .. هو كان أهم شخصية لإنه كان (براندون) في نفسه .. هو اللي كان بيكتب كل حاجة عملها (الإسكندر) .. هو كان المؤرخ بتاعه و في الوقت اللي مكنش فيه لا نشرات أخبار ولا سوشيال ميديا فصدقني لو قلتلك إن الناس اللي زي (بطليموس) دول بيكونوا مهمين فشخ لأي حاكم.

مملكة (الإسكندر الأكبر) بدأت من مقدونيا و دخلت علي تركيا و بعد كده العراق و مصر و دخلت إيران لحد حدود الهند .. الخط الأحمر ده يبقي خط سير جيوش (الإسكندر الأكبر) و اللي لما مات المملكة دي كلها إتقسمت بين جنرالاته.

بسبب الأهمية دي فلما (الإسكندر) مات (بطليموس) ورث صدر الفرخة أو أحلي حتة في التورتة  .. مصر .. مش بس كده .. دايماً إفتكر إن (الإسكندر الأكبر) و رجالته كانوا من مقدونيا اللي هي اليونان يعني و بناء عليه الناس دي عاشت في مجتمع كانت شرعية الحاكم بتيجي من إنه هو بنفسه اللي يدفن جثة الحاكم اللي قبله في مسقط رأسه .. ده معناه إن كان المفروض جثة (الإسكندر) تتدفن في مقدونيا و ده كان معناه إن أيا كان الجنرال أو الشخص من حاشية (الإسكندر) اللي حيورث مقدونيا حيورث معاها شرعية إنه يبقي هو وريث مملكة (الإسكندر الأكبر) .. يقوم (بطليموس) يعمل إيه؟ .. و جثة (الإسكندر) بتتنقل من الهند لحد مقدونيا يبعت رجاله مسلحين يسرقوها و يجيبوها مصر عشان تتدفن الأول في مدينة ممفيس اللي هي هليوبليس دلوقتي و بعد كده الجثة إنتقلت لمدينة الإسكندرية.

دي كانت ضربة معلم .. أولاً (بطليموس) ضمن ولاء و طاعة كل الجنرالات التانيين اللي كانوا ضمن حاشية (الإسكندر) إن محدش فيهم حيتجرأ و يحاول يغزو مصر .. ثانياً ده عطي ل(بطليموس) فرصة إنه يلاقي إجابة سؤال صعب شوية .. هي مصر دي بتحكموها إزاي؟

حاول تفكر فيها من وجهة نظر (بطليموس) .. دلوقتي أنا عارف إن المصريين شايفني قوة إحتلال .. لا أنا مصري ولا لون بشرتي قمحي ولا شربت من نيلها ولا جربت أغنيلها .. صحيح جثة (الإسكندر) مدفونة هنا بس إيه يعني .. إيه اللي يمنع المصريين إنهم يثوروا عليا؟ .. الحل اللي (بطليموس) فكر فيه هي إنه عشان يحل مشكلة إنه مش مصري فهو لازم يبان قدام الناس إنه مصري .. ده خلاه يبدأ هو و عياله يلبسوا الزي الفرعوني الملكي بس الأهم إنه بدأ يدخل فكرة زواج الأخوات عشان يحافظ علي نقاء النسل الملكي زي ما كان حكام المصريين القدماء بيعملوا .. حاول تبقي فاهم إن الفكرة دي كانت مرفوضة من اليونانيين بس (بطليموس) مكنش عنده مشكلة يعمل أي حاجة عشان يقدر يحتفظ بحكم مصر .. شفت بقي إن (كليوباترا) متفرقش كتير عن جدها الكبير.

علي رأي المثل الروسي اللي بيقول الشيطان في التفاصيل فإنت مهم تفهم هي سياسة جواز الأخوات دي كانت بتتطبق إزاي .. لنفترض إن (بطليموس) خلف ولد و بنت مثلاً و كان الولد هو الكبير .. حلو .. الولد و البنت حيتجوزوا بعض و حيحكموا مصر مع بعض بس خلي بالك عشان الولد هو الكبير في السن فكلمته هي اللي حتمشي علي أخته و العكس صحيح .. يعني لو الأخت هي الكبيرة فكلمتها تمشي علي أخوها .. كده البطالمة ضمنوا كذا حاجة .. ضمنوا إن محدش حيفكر يغزوهم من بره .. ضمنوا إن المصريين مش حيثوروا عليهم .. ده خلاهم يركزوا أوي علي النشاط الإقتصادي .. مصر تحت حكم البطالمة مكنتش دولة عسكرية قد ما هي كانت دولة معاها فلوس .. فلوس كتير .. كتير أوي.

مصر كان معاها فلوس تصرفها علي مشاريع خزعبلية زي مكتبة الإسكندرية و منارة الإسكندرية و الإثنين كانوا من عجايب الدنيا السبعة .. مصر كان معاها فلوس كتير أوي لدرجة إنها إشترت ولاء كيان قوي فشخ زي الدولة الرومانية .. في الوقت اللي الرومان كانوا ساحلين نفسهم في إحتلال الدول اللي حوليهم عشان يوسعوا من حكمهم كان البطالمة عمالين يحوشوا في فلوس من التجارة و مفخدين و قاعدين في التكييف .. ليه تتعب أكتر بدل ما ممكن تتعب أقل .. و لإن البني أدمين ميقدروش يقعدوا كده كافيين خيرهم شرهم فهم لازم يقرفوا حد و عشان كده البطالمة مسكوا في خناق بعض .. لا خناق إيه قصدك قتل بعض .. و الحقيقة إن الدم كان للركب و يمكن فوق الركب بشوية.

تصور فني لشكل مكتبة الإسكندرية اللي بناها البطالمة .. لولا الفلوس الكتير اللي كانت تحت إيدهم مكانوش عرفوا يبنوا معجزة هندسية بالشكل ده بقت بعد كده من عجائب الدنيا السبعة.
تصور فني لشكل منارة الإسكندرية اللي برده كانت من عجائب الدنيا السبع القديمة.

هي المشكلة كلها في السؤال اللي الشيطان بيوسوسه في نفس واحد من الإثنين أخوات اللي بيحكموا مصر .. ليه أخلي أخويا أو أختي يحكم معايا بدل ما أنا ممكن أحكم لوحدي؟ .. أخ يقتل أخوه تلاقي .. أخت تقتل أختها تلاقي .. أخ يقتل أخته موجود .. أخت تقتل أخوها و ماله .. ابن يقتل أبوه أو أمه بيحصل .. بنت تقتل أبوها و أمها يعني هي جت عليها .. حتي المستشارين بتوع واحد من الإثنين أخوات كان بينولهم من الحب جانب و دمهم سال علي سيراميك القصر الملكي .. من سنة 323 قبل الميلاد لحد سنة 69 قبل الميلاد و دي السنة اللي إتولدت فيها (كليوباترا) فإنت بتتكلم عن 254 سنة من الدم و ده لوحده كافي جداً إنه يضعف الدولة .. مجرد بصة سريعة أوي لإزاي أصلاً (كليوباترا) وصلت للحكم كفيل إنه يفهمك إن الناس دي كانت بتلعب الكراسي الموسيقية بس بأرواح بعض .. إبن عمها (بطليموس الحادي عشر) إتقتل .. شوية و أختها (كليوباترا السادسة) إتقتلت .. بعد كده أختها الثانية (بيرنيكي الرابعة) هي كمان إتقتلت .. وراها أبوها (بطليموس الثاني عشر) مات بس ده مات بسبب مرضه محدش قتله .. بعد موت أبوها سنة 51 قبل الميلاد وصلت للحكم مع أخوها الصغير (بطليموس الثالث عشر) اللي كان عنده وقتها 11 سنة و هي كان عندها 18 سنة.

أقف بقي هنا .. عشان هي الكبيرة زي ما قلنا فالمفروض إن كلمتها تمشي علي أخوها .. و عشان هي عاشت لحد ما بقي عندها 18 سنة و دي حاجة مكنتش بتحصل كتير في عيلة البطالمة زي ما حكيتلك من شوية فهي عرفت تتعلم كويس .. هي كانت بتفهم في الرياضيات و المنطق و الفلك و بتتكلم 7 لغات .. هي كانت أول حاكمة من البطالمة اللي تتقن اللغة المصرية القديمة .. زي ما إنت شايف كده إنت بتتكلم عن بنت بتعرف تفكر .. بنت متعلمة .. صحيح هي عندها 18 سنة بس هي كانت قريبة جداً من أبوها اللي علمها كل حاجة هي محتاجة تعرفها عن الحكم .. و ده كان أكبر تهديد لمؤسسات الحكم.

حاول تحط نفسك مكان الموظفين الكبار بتوع البلد .. أنا بتكلم عن الوزراء و اللي ماسكين القوات المسلحة و المستشارين و القضاة .. الناس دي بقالها أكتر من 250 سنة و هم بيمسحوا الدم ورا مؤامرات حكام البطالمة ضد بعض .. الناس دي زهقت خلاص و الأهم إنهم بقوا شايفين إن كده كفاية .. مصر بلد تستحق إن يحكمها ناس فاهمه هي بتعمل إيه .. ده معناه إنهم محتاجين اللي يفضل علي الكرسي يبقي عروسة ماريونيت يحركوه بمزاجهم .. مجرد واجهة عشان الشعب يبقي راضي و ساكت بس ورا الكواليس هم اللي بيحكموا .. علي الأقل هم قالوا لنفسهم لو إحنا اللي حكمنا مش حنفضل نقتل في بعض .. تفتكر هم لما بصوا ل(كليوباترا) و (بطليموس الثالث عشر) قالوا لنفسهم مين فيهم ينفع يبقي واجهة و مين فيهم لازم نخلص منه عشان بتاع مشاكل؟ .. سنة 48 قبل الميلاد لما (كليوباترا) كان عندها 21 سنة بس ربنا نجاها من محاولة إغتيال دبرها أخوها (بطليموس الثالث عشر) بعد ما الحاشية اللي كلمتك عنها سيطروا علي دماغه .. (كليوباترا) ملقتش حل غير إنها تبقي (دنيريس تارجارين) في نفسها و هربت علي سوريا و هي كل شوية تتلفت وراها بسبب الخوف من إن أخوها يكون بعت حد تاني يقتلها.

واحدة من المحاولات الكتير اللي إتعملت عشان الناس بتوع Graphic Design يطلعولنا صورة قريبة من ملامح (كليوباترا) بناء علي التماثيل اللي بنشوفها في المتاحف.

الرومان .. بيدي لا بيد (عمرو):

سيب بقي (كليوباترا) في سوريا شوية عشان جه الوقت اللي نحاول نجاوب فيه علي السؤال اللي قلته في المقدمة و قلتلك حفهمك إجابته بعدين .. هو إيه الفرق بين الإمبراطورية الرومانية و الجمهورية الرومانية؟ .. زي ما حكينا في مقالة الحروب البونيقية فالرومان زمان كان عندهم حاجة إسمها نظام القناصل .. اللي بيحصل إن عندهم مجلس الشعب اللي هو Senate اللي بيختار إثنين رؤساء وزارة اللي هم القنصلين و الإثنين مع بعض بيمشوا الدنيا تحت رقابة مجلس الشعب .. الليلة دي كده كانت بتتسمي الجمهورية الرومانية .. في وقت قصتنا اللي كان بيحكم روما كان إتنين قناصل يعتبروا من أهم الشخصيات في تاريخ الحضارة الرومانية اللي هم (يوليوس قيصر) و (جايوس بومبيوس ماجنوس) و اللي إختصاراً يعني حنسميه (بومبي).

الإثنين كانوا صحاب و قرايب علي فكرة .. (بومبي) كان متجوز بنت (يوليوس قيصر) و كان إسمها (جوليا) و ماتت و هي بتولد إبن (بومبي) و حفيد (يوليوس قيصر) .. بس يمكن الفرق بينهم إن (يوليوس قيصر) كان طموح بزيادة و الأهم إنه مكنش فارق معاه إنه يقتل أي حد عشان يوصل لهدفه و هدفه مكنش مجرد الكرسي لإنه كان فعلياً قنصل .. هدفه إنه يبقي ملك مش مجرد موظف في الدولة .. هو كان عايز يبقي الإمبراطور و الحقيقة إن الCV بتاع (يوليوس قيصر) كان يخض .. ده الرجل اللي أخضع قبائل الغال اللي هي فرنسا و ألمانيا دلوقتي لسلطة روما .. هو اللي خلي بريطانيا تحت حكم الرومان .. و في نفس الوقت هو اللي أعلن الحرب علي مجلس الشعب عشان تقوم الحرب الأهلية الرومانية بينه و بين (بومبي) اللي يبقي صاحبه و جوز بنته .. (بومبي) كان ضد كل حاجة (يوليوس قيصر) عايز يحققها .. هو ضد فكرة الإمبراطورية .. ضد حكم الفرد .. ضد إن شخص واحد يتحكم في مصير البلد .. الصراع بين (يوليوس) و (بومبي) هو صراع أفكار و عقيدة .. إتنين صحاب بس وصلوا لمرحلة إنهم إقتنعوا إن واحد فيهم لازم يموت عشان التاني يعيش.

المواجهة الأولي كانت في اليونان و فيها جيش (يوليوس قيصر) داس علي وش جيش (بومبي) اللي ملقاش حل غير إنه يجي مصر .. إشمعني يعني يجي مصر؟ .. هي قصة قديمة شوية بس ححكيهالك بسرعة .. فاكر أخت (كليوباترا) (بيرنيكي الرابعة) اللي قلتلك إنها إتقتلت؟ .. البنت دي عملت إنقلاب عسكري علي أبوها و نفته لروما هو و أختها (كليوباترا) .. حلو .. و هو في روما أبوها (بطليموس الثاني عشر) قدر يقنع (بومبي) بصفته قنصل إنه حيديه فلوس في مقابل إن (بومبي) يبعت جيش للإسكندرية عشان يرجع (بطليموس الثاني عشر) للحكم و يقتل بنته (بيرنيكي الرابعة) و ده اللي حصل فعلاً .. أيوه الأب قتل بنته و ده كان عادي و بيحصل كتير في عيلة البطالمة بنت ستين كلب دي .. فلما (بومبي) إتهزم جري علي مصر عشان يطلب المساعدة من (بطليموس الثالث عشر) اللي هو يبقي أخو (كليوباترا) و إبن (بطليموس الثاني عشر) علي أساس أقف في ظهري زي ما وقفت في ظهر أبوك و بسببي إنت بقيت ملك مصر دلوقتي.

في سبتمبر 48 قبل الميلاد (يوليوس قيصر) بيوصل بجيوشه للإسكندرية و هو بيسأل سؤال واحد بس .. (بومبي) فين؟ .. (يوليوس قيصر) جاتله رسالة من (بطليموس الثالث عشر) إنه محضرله مفاجأة حيوريهاله أول ما يوصل للقصر الملكي .. فعلاً (يوليوس قيصر) بيروح و بيلاقي (بطليموس) بيقدمله طبق عليه راس (بومبي) .. اللي حصل إن شلة المستشارين اللي بيتحكموا في كل صغيرة و كبيرة بيعملها (بطليموس) و اللي أقنعوه إنه يحاول يقتل أخته هم برده اللي أقنعوه إن حتبقي حركة حلوة لو قتلوا (بومبي) و سلموا جثته ل(يوليوس قيصر) قال يعني كده هو بيعمله جميلة .. طبعاً محدش من شوية العباقرة دول كان فاهم هم الرومان بيفكروا إزاي .. هم حسبوها زي ما يكون (يوليوس قيصر) بيفكر زي البطالمة عايز يخلص من أعداءه و خلاص .. محدش فكر في إن الرومان نفسهم عندهم إقتناع بمقولة بيدي لا بيد (عمرو) .. دي خناقة رومان في بعضيهم فإيش دخلكوا أنتوا يا شوية مصريين فلاحين .. دي حقيقة الرومان كانوا عنصريين شوية في الحتة دي .. هم كانوا شايفين نفسهم فوق بقية البشر و بناء عليه إهانة كبيرة لما شوية مصريين ميسووش في سوق الرجال سيستريوس واحد يقتلوا (بومبي) واحد من أهم جنرالات روما.

وسط كل الهري ده (كليوباترا) كانت في سوريا بتفكر تعمل إيه .. هي كان قدامها 3 حلول .. أول حل إنها تفضل مستخبية و تنسي خالص فكرة إنها تيجي مصر تاني .. ثاني حل إنها تجمع جيش و تيجي بيه مصر تحت شعار عليا و علي أعدائي .. ثالث حل إنها تلاقي طريقة تقابل بيها (يوليوس قيصر) عشان تقنعه إن هي مش أخوها اللي حتضمن مصالح الرومان في مصر أو علي الأقل ده اللي هي حتحاول تقنع بيه (يوليوس قيصر) لإن في دماغ (كليوباترا) هي كانت شايفه إن (يوليوس قيصر) هو السلم اللي حيخليها توصل لمصلحتها في إني تحكم مصر .. هي إختارت الحل الثالث و من هنا جت الفكرة اللي كل ما يتقال إسم كليوباترا تيجي في دماغ الناس إن خدامينها هربوها لحد أوضة نوم (يوليوس قيصر) في سجادة و في قول أخر في ملايات سرير.

أيوه و مش حنكر إن الإثنين كانت بتربطهم علاقة عاطفية شملت السرير بس حاول تحط ده قدام شوية حقايق تانية .. (كليوباترا) كان عندها 21 سنة و (يوليوس قيصر) كان عنده  52  سنة .. في ثقافة (يوليوس قيصر) الستات مكانها المطبخ بس إذا بيه يلاقي نفسه بيتكلم مع ست بتتكلم لغات .. قارية نفس الكتب اللي هو قراها .. زي ما هو قاد جيوش في ميادين معارك فهي عارفة أساسيات التكتيكات العسكرية .. تخيل نفسك نصيبك بيحطك في طريق بنت بتلعب Call of Duty و FIFA و حلوة ومعاها ماجستير في العلوم السياسية و بتتفرج علي أفلام أجنبي و بتطبخ .. لا و كمان بتعرف ترقص .. بذمتك مش حتقع في غرامها .. زود علي كده فكرة إن (يوليوس قيصر) مكنش طايق أصلاً (بطليموس الثالث عشر) بعد ما قتل (بومبي).

شوية و (يوليوس قيصر) إستدعي (بطليموس) في مكتبه .. خدت بالك إنه إستدعي ملك مصر دي؟ .. متوقع (يوليوس قيصر) يكون عايز (بطليموس) ليه؟ .. لو بتقول لنفسك إنه حيعدمه تبقي غلطان لإن زي ما (صلاح الدين الأيوبي) الله يرحمه قال للملك (جي دي لوزينيان Guy of Lusinian) ملك مملكة القدس بعد موقعة حطين إن الملك مبيقتلش ملك .. (يوليوس) قال إنه عايز (بطليموس) و (كليوباترا) يتصالحوا علي بعض و يرجعوا يحكموا مصر سوا تاني .. طبعاً المستشارين بتوع (بطليموس) أقنعوه إنه يرفض و مش بس كده أقنعوه إنه يعلن الحرب علي الوجود الروماني في مصر .. في يناير 47 قبل الميلاد شوف بقي إيه اللي حصل .. (يوليوس قيصر) إنتصر علي قوات (بطليموس) .. (بطليموس الثالث عشر) مات غرقاً في النيل .. و شوف شوف شوف شوف دي .. (كليوباترا) بقت حامل من (يوليوس قيصر) .. مش بس كده .. هي إتجوزت أخوها الصغير (بطليموس الرابع عشر) عشان وفق النظام بتاع البطالمة يحكموا هم الإثنين سوا بس طبعاً كلنا عارفين مين بيمشي كلمته علي مين.

بص للأحداث لحد دلوقتي من وجهة نظرها هي .. زي ما الحكام الرجالة بيستخدموا الجواز و الخلفة كسلاح سياسي فهي كمان إستخدمت نفس السلاح ده عشان تأمن حكمها .. بس عشان هي ست فالتاريخ قال عليها مش محترمة و بتاعة رجالة .. هي صحيح كانت بتحب (يوليوس قيصر) و علي علاقة غير شرعية بيه بس هم الإثنين أساساً مكنش ينفع يتجوزوا قصاد الناس .. هو متجوز واحدة عايشة في روما و هي متجوزة أخوها زي ما نظام الحكم في مصر بيقول  .. لا القانون المصري ولا القانون الروماني كان بيسمح بإن الجوازة دي تتم .. بس مجرد إنها تخلف من (يوليوس قيصر) طفل سمته (قيصرون) فده خلاها أهم ست في العالم وقتها لإن حاول متنساش الهدف اللي خلاها تسعي أصلاً إنها تخلف منه .. هي كسرت حكم البطالمة .. زمان كان المفروض إنها تتجوز أخوها و تخلف منه بس دلوقتي لا هي خلفت من حاكم روما و بالتالي إبنها حيقدر يورث منها الحكم و مش حيحتاج إنه يتجوز أخته عشان يحافظ علي نسل البطالمة .. إنها تخلف من (يوليوس قيصر) كان معناه إن (كليوباترا) أسست دولة بإسمها في مصر .. إنها تخلف من (يوليوس قيصر) كان معناه إن بقي في ظهرها حليف جامد زحليقة .. إنها تخلف من (يوليوس قيصر) كان معناه إنه لما رجع روما تاني من شدة حبه و إشتياقه ليها أمر بإن يتعملها تمثال من الذهب في مدخل معبد إلهة الجمال (فينوس).

المصادر:

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

تعليق واحد

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!