تابعونا

بيب جوارديولا .. دروس من حياة استاذ (ونيس) بتاع كرة القدم.

إتعلم من (جوارديولا) خصوصاً لو إنت بقيت مدير ماسك فريق تحت منك إنك تاخد قراراتك من غير ما تدخل مشاعرك في الموضوع .. هو مشي (جو هارت Joe Hart) واحد من أحسن حراس المرمي في تاريخ إنجلترا مش لإنه مش بيحبه إنما لمجرد إن طريقة لعبه مش ماشية مع الإسلوب اللي (جوارديولا) بيلعب به .. الموضوع مش Personal أو شخصي ده شغل.

28 أبريل، 2019 2.2 ألف

أهم حاجة تحطها في دماغك أول ما تيجي تفتح سيرة (بيب جوارديولا Pep Guardiola) إن ورا الكلام عن قد إيه هو عبقري و ورا الكلام عن هل هو اللي عمل (ليونيل ميسي Lionel Messi) ولا هل (ميسي) هو اللي عمل (جوارديولا) .. ورا الكلام عن هل (جوارديولا) بيفهم فعلا ولا هو بيشتري النجاح بالفلوس اللي بيصرفها علي شراء أحسن اللاعيبه في العالم .. ورا كل الهري ده كله فهو يبقي ابن عامل بناء بسيط .. ده يبقي الإبن الثالث من أربع ولاد ربنا رزق بيهم واحد اسمه (فالينتي جوارديولا Valenti Guardiola) و مراته (دولورس سالا Dolors Sala) و اللي كان شغال عامل بناء بسيط عايش في مدينة برشلونة اللي بتقع في إقليم اسمه كاتالونيا في إسبانيا .. (جوارديولا) متولدش لعيلة معاها فلوس و مكنش حيلته حاجة بس إنت تقدر تقول إنه متربي كويس .. حاول عشان تقربها أوي لدماغك تخيل الفرق بين (حازم إمام) و (محمد أبوتريكه) .. مش حتكلم عن مين فيهم أحسن من التاني أنا بس بتكلم إن واحد فيهم إتولد لعيلة من أساطير كرة القدم في مصر اللي هو (حازم) و بين واحد مكنش حيلته أي حاجة زي (أبوتريكه) .. مش معني كلامي إن (حازم) مشتغلش و متعبش كتير عشان يوصل للمكانة اللي هو فيها .. اللي بقوله إنك قبل ما تفتح بقك و تتكلم مع زمايلك و تتخانق علي مين أحسن Playmaker في تاريخ مصر حط في دماغك المعلومة دي.

بمجرد ما فهمت إنك لما تيجي تتكلم عن (جوارديولا) فإنت بتتكلم عن شاب فقير بس متربي كويس فإنت محتاج تفهم إن الحظ لعب معاه مش إن ربنا إداله فلوس إنما إن ربنا بعتله إتنين يعلموه كل حاجة هو يعرفها عن كرة القدم .. أحياناً الرزق بيبقي استاذ يشوفك و يحس إنك بني أدم بتفهم و متربي فيبدأ يشتغل عليك عشان يطلع أحسن ما فيك .. الإتنين اللي فعلاً رسموا دماغ (جوارديولا) هم (يوهان كرويف Johan Cruyff) و (مارسيلو بييلسا Marcelo Bielsa) .. الدحيحة أوي أو النيردز بتوع كرة القدم هم اللي حيكونوا عارفين مين الإتنين دول .. بس تعالي نفترض إنك بني أدم طبيعي و مش عارف مين هو (يوهان كرويف) اللي لو جيت قلتلك اسمه تحس إني بقولك اسم مرهم حساسية.

عشان تفهم مين هو (كرويف) حاول تتخيل حرفنة (محمود الخطيب) و دماغ (مانويل جوزيه Manuel Jose) في التدريب و إضربهم في الخلاط مع بعض .. مش حضيع وقت كتير أوصفلك قد إيه (كرويف) كان سافل خش علي YouTube و شوف بنفسك .. هو أساساً لاعيب كرة قدم هولندي و لعب في برشلونة بس لما بطل كرة و بقي مدير فني هو كان بيفكر في حاجة مختلفة شوية .. يجري إيه لو عملنا أكاديمية ناشئين تفضل تعلم العيال الصغيرة طريقة اللعب بتاعة برشلونة لحد ما اللاعيبه دول يكبروا و يلعبوا في الفرقة الأولي و يكونوا خلاص شربوا طريقة اللعب و حفظوها صم .. الفكرة دي بقت أكاديمية لا ماسيا La Masia و اللي عملها كان (كرويف) و اللي سنة 1984 دخلها (جوارديولا) و هو عنده 13 سنة و من أول يوم و هو مفيش في دماغه إلا حاجة واحدة هي إنه يبقي أساسي في تشكيلة الفرقة الأولي لبرشلونة.

(جوارديولا) ضمن زمايله اللي إنضموا لأكاديمية لا ماسيا موسم 1987-1988

علاقة (كرويف) و (جوارديولا) هي استاذ بتلميذه .. أول مرة يشوفوا بعض كانت لما (كرويف بيمرن الفرقة الأولي فحضر ماتش لفرقة الناشئين و عشان برشلونة بيلعبوا بطريقة ثابتة مبتتغيرش اللي هي 4-3-3 فكان (جوارديولا) بيلعب في خط النص ناحية اليمين .. المهم بين الشوطين (كرويف) راح للمدير الفني بتاع فرقة الناشئين و عرض عليه فكرة إن (جوارديولا) يلعب إرتكاز صريح و من ساعتها و  (جوارديولا) هو الإرتكاز الاساسي لفرقة برشلونة لحد ما إعتزل .. إمتي أخر مرة سمعت عن مدير فني لفرقة كرة قدم أو أي مدير في أي حتة في العالم إياكش حتي شركة استشارات هندسية بياخد شاب شغال تحت إيده يعزمه علي الغدا عشان يتكلموا في الشغل و إزاي يطور من فكره و يعلمه كل حاجة هو يعرفها .. (كرويف) كان بياخد (جوارديولا) بعد ما الموسم يخلص يعزمه علي العشا في مطعم مشهور أوي مش بس في برشلونة إنما في العالم اسمه El Bulli لمجرد إنهم يتكلموا في كل حاجة حصلت طول الموسم كإتنين صحاب .. عايزك تتخيل بس إن حد كبير في مجاله زي (كرويف) يفضل بالساعات يتكلم مع لاعيب تحت إيده عن أفكارهم إزاي كرة القدم لازم تتلعب.

الهولندي (يوهان كرويف) كان له تأثير كبير علي تشكيل دماغ (جوارديولا) و فضلوا قريبين من بعض لحد وفاة (كرويف) في مارس 2016

تاني حد (جوارديولا) إتعلم منه كتير أوي هو مدير فني أرجنتيني اسمه (مارسيلو بييلسا) .. عشان تفهم في جملة واحدة يطلع مين (مارسيلو بييلسا) ده فخليني أقولك إن الاسم اللي طلع عنه و اللي العالم كله عارفه به هو El Loco يعني المجنون .. مشكلة (مارسيلو بييلسا) إنه من أكتر الناس اللي غيرت الطريقة اللي إحنا بنتفرج بيها علي كرة القدم بس للأسف مخدش بطولات كتير .. أخر فرقة دربها كانت فرقة اسمها ليدز يونايتد بتلعب في الدوري الممتاز الإنجليزي و يمكن من أكتر القصص اللي بتتحكي عنه لما الرجل إتفرم في الإعلام الإنجليزي بسبب فضيحة اتسمت SpyGate أو فضيحة التجسس إنه كان بيبعت واحد معاه نظارة معظمة يفضل يتفرج علي تدريبات الفرق التانية اللي حيلاعبها .. مش بقولك مجنون .. يمكن أهم درس إتعلمه (جوارديولا) من (مارسيلو بييلسا) إن كرة القدم دي فكرة و إنت كمدير فني لازم تؤمن بيها و تحارب عشانها .. إنت ممكن مثلاً يكون ليك فكر دفاعي إن لازم الفرقة بتاعتك تدافع و تلعب علي المرتدات .. مش عيب علي فكرة فيه واحد اسمه (مارشيلو ليبي Marcelo Lippi) كسب كأس العالم مع منتخب إيطاليا في 2006 بإنه يركن الأوتوبيس و يلعب علي المرتدات .. الفكرة إنك تبدأ تطور من لاعيبتك عشان ينفذوا فكرك ده.

إنت مدرب دفاعي .. حلو .. إبدأ علم لاعيبتك إزاي يدافعوا صح .. إشتغل عليهم .. علمهم يعني إيه هجمة مرتدة .. يعني إيه الكرة تجري بسرعة و يعني إيه تتحول من الدفاع للهجوم في لمح البصر .. الناس اللي كانت محظوظة بما يكفي إنها تسمع محاضرات (مارسيلو بييلسا) اللي كان بيقولها في أكاديمية La Masia لما يعزموه فهو دايماً بيقول إنك عشان تعرف إذا كنت مدير فني كويس أو لا أو عشان تعرف إنت لاعيب كورة كويس أو لا قبل ما تروح تنام بليل إسأل نفسك سؤال واحد .. لو إنت لاعيب و المدير الفني بتاعك كلمك في عز الليل إنك تلبس هدومك و تيجي تتمرن دلوقتي حتقوم أو لا .. لو كانت إجابتك لا فإعرف إنك لاعيب فاشل و حتفضل لاعيب فاشل .. لاعيب كرة القدم اللي عايز التاريخ يفضل فاكره لازم ميفوتش فرصة إنه يلعب كورة حتي لو ده معناه إنه يصحي من عز نومه يروح يتمرن.

(جوارديولا) لما كان لسه ورور صغير سنة 1997 و كان الناس كلها شايفه إنه عايز يتعلم و يطور من نفسه و يمكن دي أهم ميزة فيه.

يمكن اللي عايزك تطلع به من المقالة دي هي شوية دروس إنت ممكن تتعلمها من إنك تدرس شخصية زي (جوارديولا) .. مش شرط علي فكرة تكون بتحبه أو من دراويشه عشان تتعلم منه .. إنت محتاج تكون موضوعي و محايد عشان تعرف إن حتي لو كنت بتكره الرجل ده فإنت ممكن تتعلم منه حاجة:

الدرس الأول .. مفيش حد شاطر في شغله مبيشتغلش بجد:

أهم درس أنا عايزك تطلع منه إنت شخصياً من المقالة دي هي إن الناس الحريفة أوي في شغلها سواء بتتكلم عن لاعيب كورة أو مهندس أو دكتور أو حتي صنايعي فدايماً بيكونوا ناس بتشتغل بجد .. بيكونوا ناس بتتعب عشان تتعلم و فعلاً بيسحلوا نفسهم شغل بس مش عشان الناس إنما عشان نفسهم .. عشان يتعلموا و يبقوا أحسن ناس في مجالهم .. يُحكي أن لما  (جوارديولا) كان بيدرب برشلونة كان تحت إيده لاعيب سويدي اسمه (إيدور جوديونسون Eidur Gudjohnson) .. للي منكوا لسه صغير مش قديم في الفرجة علي كرة القدم زي حالاتي أول ما سمع اسم (جوديونسون) تخيل إنه اسم شامبو بس ده كان لاعيب مهاجم بس كان إحتياطي بيقعد علي الدكة أكتر ما بيلعب .. المهم إن (جوديونسون) مرة حكي إنه راح يقابل (جوارديولا) يسأله هو مطلوب منه إيه يعمله عشان يبقي أساسي فكان رد (جوارديولا) عليه .. حياتك .. إنك ميبقاش حاجة في حياتك بتفكر فيها إلا إني عايز أبقي أساسي في فرقتي .. بنام و أصحي و أكل و أتمرن عشان أبقي أساسي .. ساعتها بس حتوصل .. واحد من أكتر الناس اللي تعرف (جوارديولا) شخصياً كان المساعد بتاعه في برشلونة و بايرن ميونيخ و في أول موسم له في مانشستر سيتي اسمه (مانويل إيستيارتي Manuel Estiarte) بيحكي عنه إن (جوارديولا) من الشخصيات اللي بتفكر في شغلها طول الوقت اللي هو إنت ممكن تكون بتكلمه عن رأيه في أكله معينة أو في فيلم معين و تلاقيه سرحان مش معاك .. دماغه دايماً في شغله .. فكرة جديدة جاتله .. إيه اللي يحصل لو (ليوني ميسي) لعبته رأس حربة بدل جناح .. ليه (فيليب لام Philip Lahm) ميلعبش إرتكاز بدل ما هو باك يمين .

(جوارديولا) له أسلوب ثابت مبيتغيرش في الشغل .. قبل أي ماتش ب3 أيام كان بيحبس نفسه في مكتبه يتفرج بالساعات علي فيديوهات للفرقة الثانية .. يفضل يتفرج علي ماتشاتهم يحللها لحد ما يلاقي نقطة ضغة معينة ساعتها الشغل بيبدأ .. خلال الأيام اللي قبل الماتش الفرقة بتتمرن علي تقسيمة يعني يلعبوا 11 ضد 11 بحيث يتدربوا علي كل صغيرة و كبيرة في إزاي يستغلوا نقطة الضعف اللي (جوارديولا) شافها في الفرقة اللي هم حيلاعبوها .. (خافيير ماسكيرانو Javier Mascherano) قلب الدفاع الأرجنتيني اللي كان بيلعب في فرقة برشلونة تحت إيد (جوارديولا) في نهائي Champions League ضد مانشستر يونايتد سنة 2011 و اللي برشلونة كسب الماتش ده 3-1 .. المهم إنه بيحكي إن قبل الماتش بكذا يوم (جوارديولا) لم الفرقة و إدالهم محاضرة في إزاي يكسبوا مانشستر يونايتد و بدأ يقولهم الماتش حيتلعب إزاي و مانشستر حيلعب إزاي و إزاي يستغلوا نقاط الضعف في الفرقة .. لما الماتش إتلعب (ماسكيرانو) بيقول إنه كان بيلعب الماتش و عنده إحساس إنه شاف ده قبل كده .. جاله إحساس إن علي فكرة أنا إتحكالي إن ده حيحصل في المحاضرة اللي قبل الماتش.

(خافيير ماسكيرانو) و إحتفاله بالفوز ببطولة Champions League سنة 2011 من مانشستر يونايتد.

الدرس الثاني .. إتعلم من الكل بس متغيرش مبادئك:

درس كمان و هو إنك إتعلم من كل الناس بس متغيرش مبادئك .. من أكتر التشبيهات اللي بتوصف دماغ  (جوارديولا) هي إنه عامل زي السفنجة ممكن يقعد مع أي حد يتكلم معاه يتعلم منه .. هو معندوش أي إعتراض إنه يقضي ساعات يتكلم مع حد زي (إيدي جونز Eddie Jones) مدرب منتخب إنجلترا للرجبي أو (جاري كسباروف Garry Kasparov) أسطورة الشطرنج الروسي لمجرد إنه يتعلم منهم .. يمكن هو بيعوض النقص اللي عنده إنه متعلمش في مدارس و معهوش شهادة من جامعة .. الله أعلم .. بس الفكرة إنك تعيش علي فلسفة أو إعتقاد معين و تؤمن به و تدافع عنه بس بلاش تبقي دماغك ناشفة .. مع إن الدماغ الناشفة دي أكتر إتهام بيتقال علي (جوارديولا) .. ده رجل رأيه في الكرة بسيط أوي و أسهل مما تتخيل .. هو رجل شايف إن أهم حاجة في كرة القدم هي الكرة .. إنت بتتكلم عن فرقتين كل فرقة فيها 11 لاعيب عشان في الأخر الكرة تخش جوه الجون .. عشان كده بما إن الكرة هي أهم حاجة في اللعبة فلازم الفرقة بتاعته تفضل الكرة معاها .. بس خلي بالك .. الكرة لو فضلت معاك أكتر من اللازم حتحرقك .. الكرة تجري بين زمايلك .. إنت متجريش الكرة هي اللي تجري .. العب السهل الممتنع .. بس لو حصل و الكرة إتقطعت منك متهمدتش إلا لما تجيبها تاني.

لما تبقي عندك فكرة إنت مؤمن بيها و تبدأ تشتغل عليها بشكل مستمر إنك تصحي تشتغل تنام تصحي تشتغل تنام علي إنك تطورها و تعالج مشاكلها حتلاقي نفسك مع الوقت زيك زي (جوارديولا) .. زيك زي السير (أليكس فيرجسون Alex Ferguson) .. زيك زي (كرويف) .. زيك زي (ماوريسيو بوتشتينو Mauricio Pochettino) .. دي ناس إكتشفت طريقة جديدة إنك تكسب ماتشات .. إحتمال الطريقة دي متكونش أحسن طريقة .. بس علي الأقل هي طريقة جديدة .. زي لما إنت كProgrammer تكتب Code جديد محدش فكر فيه قبلك .. ممكن ميكونش Code يحل كل مشاكل الCybersecurity اللي في الدنيا بس هو Code جديد و مختلف .. خليك مؤمن بفكرتك و حارب عشانها حتي لو الكل قالك إيه الهبل اللي إنت بتعمله ده .. زي ما فيه مديرين فنيين مؤمنين بفكرة ركن الأوتوبيس ف(جوارديولا) مؤمن بشكل لا تتخيله بالاستحواذ علي الكرة.

الدرس الثالث .. متخليش شغلك ينسيك إن فيه حاجة اسمها عيلة:

ناس كتير من اللي بيتقال عليك مدمنين شغل Workaholic بيدفعوا الثمن غالي أوي إن حياتهم الشخصية بتدمر خصوصاً لو كانوا متجوزين و مخلفين .. يٌحكي إنه أيام ما كان بيدرب برشلونة كان مشغول لشوشته بيستعد للماتش الجاي للفرقة قصاد خيتافي في الدوري لدرجة إنه نسي يحضر حفلة موسيقية بتعملها بنته في المدرسة و لما إكتشف جاله إحساس رهيب بالذنب .. يمكن عشان كده لما قرر يسيب برشلونة بعد 6 سنين قعد سنة كاملة في البيت لمجرد إنه يحسس عيلته و عياله إنه معاهم و مش ناسيهم .. صحيح إنه يدوبك بعد 4 شهور بس من أجازته دي بدأ مفاوضاته مع بايرن ميونيخ و ده يخليك تقول لنفسك ما هو اللي فيه داء عمره ما بيغيره أو يقول لنفسه يعني هي عادتك ولا حتشتريها بس مش مهم .. إتعلم من الدرس ده و خلاص.

الدرس الرابع .. متضحيش بمبادئك عشان الناس تحبك:

أبقي بخدع نفسي و بضحك عليك لو قلتلك فكك من الناس .. أي حد فينا بيحب إحساس إن الناس تحبه و تجري وراه .. المشكلة إنك تحس إن عشان ده يحصل فإنت لازم تغير من شخصيتك .. و علي فكرة تكبير الدماغ .. أو بلاش تكبير الدماغ خليني أقول الثقة بالنفس أهم حاجة إنت محتاج تطورها عشان توصل للمرحلة دي .. عشان إنت توصل للمرحلة دي مش حتبقي من يوم و ليلة و حتحتاج وقت و تدريب .. (جوارديولا) نفسه بيحكي إنه كان زمان بيزعل أوي لو لاعيب زي (صامويل إيتو Samuel Eto’o) أو (تيري هنري Thierry Henry) بصله بصة وحشة .. دلوقتي خلاص جتته نحست و تقدر تقول إنه إتعلم إن مفيش لاعيب كويس بيقبل فكرة إنه يقعد علي دكه الإحتياطي .. زي ما إنت كده لو مهندس شاطر بتزعل لو مديرك محطكش مع الفريق اللي حيمسك مشروع جديد و تقيل داخل الشركة .. الفكرة إنك إنت كمدير تكون فاهم إن عاجلاً أو أجلاً فيه حد من الشاطرين حيقعد دكة فإنت مطلوب منك و إنت بتنقي مين يشتغل معاك نقي الشخصيات السوية اللي بتحب الخير لبعض و عارفين في الأخر إن مصلحة الشغل أهم من مشاعر حد فيهم .. دي بتيجي بقي من إنت و شطارتك في التعيينات إنك بعينك تلقط الشخصيات الكويسة .. بس خلي بالك .. لو إنت مدير و قربت أوي من الناس اللي تحت منك و أقنعت نفسك إنك بتدير فريق بيتعامل مع بعضه كإنه عيلة فخليك عارف إن برده عاجلاً أم أجلاً حتجرحوا بعض.

(جوارديولا ) إتعلم الدرس ده بالطريقة المؤلمة أوي في برشلونة .. هو كان بيتعامل مع اللاعيبه اللي تحت منه كأنهم صحاب بس إكتشف إنه لما بيقوم بدوره كمدير فني و يقعد حد فيهم دكة فاللاعيب بياخد ده علي إنه إهانة شخصية له .. لما (جوارديولا) قرر يروح بايرن ميونيخ فهو استغل فرق الثقافات إنه إلي حد ما يبعد مشاعره إنها تتدخل في قراراته زي ما إنت كده برده تروح تشتغل في الخليج فتلاقي إن فرق الثقافات بينك و بينهم بيخليك في حالك إلي حد ما ملكش صحاب من أهل البلد و إن كان الناس خدت بالها إنه كان قريب أوي من إتنين لاعيبه بالذات في فرقة بايرن اللي هم (فيليب لام) و (جوشوا كيميتش Joshua Kimmich) .. في مانشستر سيتي الوضع إختلف شوية .. اللاعيبه بتتعامل معاه علي إنه أبوهم خصوصاً إنك لو بصيت علي معدل أعمار فرقة السيتي حتلاقيه صغير إلي حد كبير.

إتعلم من (جوارديولا) خصوصاً لو إنت بقيت مدير ماسك فريق تحت منك إنك تاخد قراراتك من غير ما تدخل مشاعرك في الموضوع .. هو مشي (جو هارت Joe Hart) واحد من أحسن حراس المرمي في تاريخ إنجلترا مش لإنه مش بيحبه إنما لمجرد إن طريقة لعبه مش ماشية مع الإسلوب اللي (جوارديولا) بيلعب به .. الموضوع مش Personal أو شخصي ده شغل .. إدي فرصة للي تحت منك إنهم يتحسنوا بس لو ده محصلش مشيهم .. هو جه السيتي لقي إن إتنين لاعيبه زي (يحيي توريه Yaya Toure) و (سمير نصري) لياقتهم البدنية شبه لياقتك كده لما تبطل تلعب كورة 5 شهور و تروح إنت و زمايلك تحجزوا ساعة تلعبوا كورة فتلاقي نفسك شحرت من أول سبرينت .. هو إداهم فرصة إنهم يتحسنوا عشان يبقوا ضمن الفريق بتاعه و لما ده محصلش مشاهم .. بس في نفس الوقت إنت محتاج تدي لمشاعرك مساحة إنها تمشيك .. مفيش مديرين كتير في الدنيا ممكن يسمحوا لحد شغال تحتهم إنه ياخد أجازة مفتوحة عشان يبقي مع مراته و ابنه اللي لسه مولود بس تعبان فكان محطوط في الحضانة بين الحياة و الموت خصوصاً لو في وقت تسليمات .. مش حتلاقي ناس كتير تعمل اللي عمله (جوارديولا) مع (ديفيد سيلفا David Silva) لما قاله في إجتماع قدام الفرقة في الوقت اللي تحتاج فيه تسافر تبقي مع عيلتك قولي و الفرقة حتتعامل و متقلقش من حاجة.

(جوارديولا) مع رئيس بعثة برشلونة (كارلوس نادال) في الملعب اللي إتلعب عليه نهائي Champions League سنة 2011

الدرس الخامس و يمكن أهم درس .. دورك كمدير إنك تطلع أحسن ما عند اللي شغالين تحتك:

لما (جوارديولا) كان بيدرب برشلونة و في أول إجتماع له مع الفرقة قعد يشرحلهم دماغه و هم حيلعبوا إزاي و إيه المطلوب منهم .. بعد الإجتماع و هو قاعد في مكتبه لقي (فيكتور فالديز Victor Valdes) حارس المرمي بيخبط عليه بيقوله ممكن أتكلم معاك شوية ف(جوارديولا) رد عليه إن بابه علي طول مفتوحله .. (فالديز) قاله إنه معجب بكلامه و إن الفرقة لازم تبقي معاها الكورة و الكلام مية فل بس فيه مشكلة بسيطة و هي إن الكلام ده كله حيبقي هبد لو قلبين الدفاع بتوع الفرقة معرفوش يستلموا الكرة و يباصوها صح .. (جوارديولا) قاله متقلقش أنا مش حيبقي قدامي لا شغلة ولا مشغلة إلا إني أمرن قلبين الدفاع إنهم يستلموا صح و يباصوا صح .. بس خلاص ده كان الحوار .. (فالديز) نفسه بعد كده قال أنا لما (جوارديولا) استلم الفرقة مكنتش أعرف حاجة عن تكتيكات كرة القدم بس بعد 4 سنين معاه أنا بقي عندي استعداد أحضر دكتوراه .. الفكرة كلها إنك تشرح للي تحت منك إنت عايز منهم إيه و تفضل تمرنهم و تمرنهم و تمرنهم لحد ما يوصلوا للمستوي اللي إنت ترضي عنه .. موقف تاني حصل مع (جوارديولا) أول ما استلم برشلونة إن (تشافي Xavi) اللي كان وقتها فعلاً عنده أزمة ثقة في نفسه إنت لا تتخيلها لدرجة إنه فكر يعتزل قعد مع (جوارديولا) و إتكلم معاه ف(جوارديولا) أقنعه إنه يكمل لما قاله أنا مش شايف الفرقة بتلعب بالطريقة اللي أنا عايزهم يلعبوا بيها من غيرك .. خلال 20 ثانية بس كان (تشافي) عنده استعداد ينزل ياكل النجيلة لمجرد إن حد رجعله ثقته في نفسه تاني.

مع (فيليب لام) الوضع مختلف .. هو خد واحد من أحسن الباكات اليمين في العالم و خلاه يلعب إرتكاز .. هو تشبيه مش في محله بس لمجرد التقريب هو خلاه شبه (أحمد فتحي) كده و علي فكرة منتخب ألمانيا خد بطولة كأس العالم 2014 و كان (لام) وقتها كابتن الفرقة و أغلب ماتشات المنتخب لعبها كإرتكاز .. فيه لاعيبه تستحق إنك تطلع تقول قدام الناس إنها بتفهم و دماغها شغالة و (جوارديولا) وصف (لام) قبل كده إنه أكتر لاعيب بيشغل دماغه هو دربه في حياته .. لما راح السيتي خلي (رحيم ستيرلينج Raheem Sterling) من شخصية الناس بتتريق عليها و بتطلع عليها كومكسات للاعيب أساسي مش بس في فرقته إنما كمان في منتخب بلده .. (جوارديولا) له في الفرق اللي دربها علامات و العلامات دي مش بطولات قد ما هي لاعيبه قدمت أحسن ما عندها تحت إيده .. هو كان فيه حد سمع قبل كده عن اسم (سيرجيو بوسكيتس Sergio Busquets)؟ هل عمرك شفت (ديفيد سيلفا) بيقدم مستوي أعلي من اللي هو بيقدمه مع السيتي تحت إيد (جوارديولا)؟ .. أمثلة غيرهم كتير للاعيبه فعلاً إتحسنت تحت إيده و ده في رأيي أكبر إنجازاته.

المصدر:
مقالة بعنوان Pep Guardiola: The Man City Manager Described as Football’s Che Guevara .. نشرت في موقع هيئة الإذاعة البريطانية BBC و ده لينك المقالة الأصلية:
http://www.bbc.com/sport/football/43486412

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!