تابعونا

الحرب الأهلية الليبيرية .. مأساة إنسانية بكل المقاييس.

لما ناس عايشين في بلد واحدة يتخانقوا مع بعض لمده 14 سنة و يفضلوا يقتلوا في بعض لدرجة إن يموت 250,000 بني ادم فانت مع الوقت بتفقد الأمل إن ممكن في يوم من الأيام الناس دي ربنا يهديها و تبطل اللي هي بتعمله ده.

6 مارس، 2019 2.3 ألف

لما ناس عايشين في بلد واحدة يتخانقوا مع بعض لمده 14 سنة و يفضلوا يقتلوا في بعض لدرجة إن يموت 250,000 بني ادم فانت مع الوقت بتفقد الأمل إن ممكن في يوم من الأيام الناس دي ربنا يهديها و تبطل اللي هي بتعمله ده .. بس الحمد لله ربنا ستر علي دولة ليبيريا اللي في غرب أفريقيا و الحرب الأهلية اللي دمرت البلد من 1989 لحد 2003 خلصت .. اللي حعرضه النهارده هو شوية صور صورها إتنين مراسلين حربيين إسمهم (تيم هيثيرينجتون Tim Hetherington) و (كريس هوندروس Chris Hondros) فضلوا قاعدين في ليبيريا طول فترة الحرب الأهلية لحد ما إتفاق السلام إتمضي سنة 2005 .. من الحاجات اللي تزعل إن الإتنين المصورين دول ماتوا وهم بيغطوا الحرب الأهلية الليبية سنة 2011 .. الصور دي مجرد تذكرة إن إزاي البشر ممكن يبقوا أوسخ كائن ربنا خلقه و في نفس الوقت في لحظة ربنا بيهديه و يفتكر إن العنف و الدم و القتل مش بيجيبوا نتيجة.

طفل مسلح من المليشيات الموالية للحكومة الليبيرية.
لاجئين سايبين بيوتهم و حياتهم و بيهربوا من الحرب الأهلية.
واحد من المسلحين اللي متفهمش هو مع الحكومة ولا مع المتمردين بس شوف إزاي هو بيودع مراته قبل ما المعارك تبدأ للسيطرة علي العاصمة منروفيا.
الطلبة مبقوش يمشوا بكتب و كراريس إنما بقوا يمشوا بسلاح و قنابل يدوية.
جرافيتيإاترسم علي الحيطة و برده متفهمش مين رسمه؟ ومين علم الطفل اللي رسم كم العنف و الكراهية ده كله؟
فلاح ماشي في النهر بالقارب بتاعه جنب حطام سفينة من ضمن مئات السفن اللي غرقت في ليبيريا وقت الحرب.
الأمطار الموسمية وهي نازلة علي قرية في ليبيريا.

المصدر:

مقالة بعنوان Photos: How a brutal, 14-year civil war tore apart Africa’s oldest republic .. صور: إزاي حرب أهلية إستمرت 14 سنة دمرت أقدم جمهورية في أفريقيا .. نشرت علي موقع Quartz.com و ده لينك المقالة الأصلية:
https://qz.com/africa/1459254/liberias-civil-war-in-photos-child-soldiers-rape-then-peace/

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!