تابعونا

مقالب الزبالة .. مش حتشوف البؤس ده حتي في أغاني (حسن الأسمر).

بناء علي كلام وكالة حماية البيئة الأميريكية فالمواطن الأمريكاني الواحد في المتوسط يعني بيرمي زبالة سنوياً حوالي 820 كيلوجرام والأغلبية العظمي من الكمية دي كلها عبارة عن زبالة أكل وورق .. لو بتسأل علي زبالة البلاستيك فأحب أقولك إن أميركا لوحدها سنة 2020 صدرت زبالة بلاستيك للعالم حوالي 630 مليون طن.

23 يناير، 2022 1.2 ألف

بصفتي بني أدم مشروع التخرج بتاعه في قسم ميكانيكا الموائع Fluid Mechanics هندسة الإسكندرية كان عن تكنولوجيا Biogas اللي هي تحويل الميكس بتاع زبالة البيوت ومياه الصرف الصحي لغاز طبيعي وسماد طبيعي برده فأنا حرفياً قلبي بيتقطع وأنا بوريك الألبوم ده .. يحضرني هنا مشهد الفنان الراحل (أحمد زكي) الله يرحمه في فيلم ضد الحكومة وهو بيقول كلنا مذنبون ولا أستثني أحدأً .. فعلياً في قضية الزبالة دي بالذات كلنا حنتحاسب قدام ربنا سواء كنت مصري أو أمريكاني أو أوروبي أو أيا كانت جنس ملة سعادتك.

مش مصدقني؟ .. تعالي ناخد الأمريكان كمثال .. بناء علي كلام وكالة حماية البيئة الأميريكية فالمواطن الأمريكاني الواحد في المتوسط يعني بيرمي زبالة سنوياً حوالي 820 كيلوجرام والأغلبية العظمي من الكمية دي كلها عبارة عن زبالة أكل وورق .. لو بتسأل علي زبالة البلاستيك فأحب أقولك إن أميركا لوحدها سنة 2020 صدرت زبالة بلاستيك للعالم حوالي 630 مليون طن .. الألبوم ده هدفه إنه يفتح عنيك للمصيبة اللي إحنا عايشين فيها .. إحنا في بؤس ولا أغاني (حسن الأسمر) الله يرحمه .. ده الرجل اللي قضي من عمره نص ساعة كاملة يغني كتاب حياتي يا عين ما شفت زيه كتاب الفرح فيه سطرين والباقي كله عذاب .. تخيلت؟

دي صورة جوية لمقلب زبالة إسمه أليكسينسكي كراير Aleksinsky Krayer في مدينة كلين Klin الروسية والصورة دي متصورة سنة 2018.
ده مقلب زبالة مخصوص لمراتب السرير والمقلب ده إسمه DR3 والمفروض يعني إنه مركز إعادة تدوير Recycling في مدينة أوكلاند بولاية كاليفورنيا الأميريكية والصورة دي متصورة سنة 2016.
الصورة اللي تجيب إحباط دي إتصورت في أغسطس 2021 في مقلب زبالة لعجل العربيات في منطقة السالمي يدوبك فردة كعب من مدينة الكويت عاصمة دولة الكويت .. العجل ده عمال يتجمع في المقلب ده بقاله أكتر من 20 سنة بالمناسبة.
الصورة دي برده من الصور الحزينة اللي إتصورت قريب في يوليو 2021 لواحدة ست بتجمع الزبالة من مقلب في العاصمة السنغالية دكار.
حزر فزر الصورة دي متصورة فين عشان تعرف المصيبة اللي إحنا فيها؟ .. ده حضرتك مقلب زبالة في مدينة سان فرانسيسكو الأميريكية والصورة دي متصورة يوم 2 إبريل 2021.
مقلب زبالة لبقايا موبايلات جوه ورشة تصليح موبايلات في مدينة جويو Guiyu في مقاطعة جواندونج Guandong والصورة دي إتصورت في يونيو 2015.
صورة جوية لمقلب زبالة جنب النهر الأصفر شرق ولاية جواندونج والصورة دي إتصورت في يوليو 2019.
طفل صغير متفهمش بيعيط ولا نايم مستني أبوه اللي شغال بيلم زبالة (مش باين في الصورة) ومقلب الزبالة ده يبقي في جزيرة سومطرة الأندونيسية والصورة متصورة في سبتمبر 2021.
دي برده من الصور اللي تقطع القلب .. ست فنزويلية بتدور وسط الزبالة علي هدوم تنفع ليها ولعيالها بس الفكرة إن الصورة دي مش متصورة في فنزويلا .. دي متصورة في تشيلي .. الست هربت بعيالها بره البلد بسبب الأزمة الإقتصادية اللي موردتش علي حد قبل كده في بلدها عشان ينتهي بيها الحال كده .. الصورة دي إتصورت في سبتمبر 2021.
صورة غريبة لمقلب زبالة عجل أطفال بايظ في مدينة سايتاما اليابانية والصورة دي متصورة يوم 11 أكتوبر 2021.
الصورة دي غريبة جداً لإنها من مقلب زبالة ملحق بمصنع أطباق بلاستيك إسمه Tableware Co. في مدينة نيوويل في ولاية ويست فيرجينيا و إتصورت في يوليو 2021 .. اللي حصل إن الناس بتاعة Quality Control أو QC قالوا إن الأطباق دي كلها اللي عددها بالألاف فيه عيوب في صناعة بحيث بقي لا ينفع يتباع ولا ينفع يتعمله Recycling.
عربية زبالة بترمي حمولتها في مقلب في مدينة يادروفو Yadrovo الروسية والصورة دي إتصورت في 21 مارس 2018 .. إنت بس محتاج تعرف إن في المدينة دي 77 طفل جالهم حالة إختناق من غاز الميثان اللي بيطلع من مقلب الزبالة دي.
علب لبن كرتون من كل شكل ولون وماركة مرميين في منشأة إعادة تدوير في مدينة بروكلين الأميريكية والصورة دي متصورة سنة 2015.
وصلنا لمصر خلاص .. الصورة دي إتصورت في يناير 2020 لمقلب زبالة بره مدينة مرسي مطروح.
الصورة دي كفيلة توقع قلب أي دكتور .. دي حضرتك بقايا معدات طبية مرمية في مقلب زبالة في مدينة نيودلهي عاصمة الهند والصورة دي إتصورت يوم 4 يوليو 2020.
صدق أو لا تصدق إن الصورة دي متصورة سنة 2018 لمقلب زبالة إسمه أربلي Arpley في مدينة شيشاير البريطانية .. أيوه .. ده مقلب زبالة في بريطانيا.
اللي قدامك ده يبقي أكبر مقلب زبالة في دولة جواتيمالا والصورة دي متصورة في أكتوبر 2017.
الزبالة مش لاقية حد يلمها لدرجة إنها بقت بتقع في نهر بيروت .. أيوه الصورة دي متصورة في أكتوبر 2015 من العاصمة اللبنانية بيروت.
مقلب زبالة للأسلحة اللي دمرتها الحكومة الفرنسية في مدينة ليل شمال فرنسا والصورة دي متصورة في إبريل 2013
طفل بيدور وسط الزبالة علي حاجة ينفع تتباع .. صحيح الصورة دي لو قلتلك إنها في مصر فإنت مش حتستغرب بس الحقيقة إن ده طفل في المكسيك والصورة دي متصورة سنة 2013.
صورة لمحاولة يائسة لونش إنه يطفي حريقة في مقلب زبالة زالديبار في إسبانيا والصورة دي متصورة في 21  فبراير 2020.
الصورة دي لجزيرة صناعية إسمها ثيلافوشي في جزر المالديف ودي جزيرة صناعية هدفها إن يتحط فيها الزبالة عشان تتحرق والصورة دي متصورة سنة 2019.

المصدر:

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!