تابعونا

فاجنر جروب .. مفيش سلاح أقوي من جملة صح بس حنكر.

ممكن يكون في الأول المبرر ورا إنشاء فاجنر جروب كان إن الكريملين عموماً و (بوتين) خصوصاً يبقي عنده القدرة إنه ينكر بس دلوقتي الموضوع إختلف شوية .. الناس دي إتبعتت لسوريا و إتبعتت لدول أفريقيا عشان يقوموا بدور مش دورهم .. المفروض إن التاسكات اللي عناصر فاجنر جروب بيقوموا بيها خصوصاً في أفريقيا من إختصاص وزارة الخارجية و المخابرات العامة.

20 يناير، 2023 548

القدرة علي الإنكار واحدة من أكتر الحاجات الوسخة اللي إتعلمها البشر من إبليس ..  من النكت اللي سمعتها في مرة و الحقيقة مش فاكر سمعتها فين بس يوم القيامة إبليس حيقابل (فرعون) اللي حيقوله إنت السبب إن أنا في النار .. لولا إنك وسوستلي مكنتش رفضت أؤمن بإله (موسي) .. إبليس بيبص لفرعون و بيقوله و أنا مالي .. أنا أخري معاك قلتلك تعصي ربنا بس إنت اللي طلعت قدام الناس قلتلهم أنا ربكم الأعلي .. يا رجل ده أنا أتكسف أقولها .. و هي دي الفكرة .. ما يسمي بDeniability أو القدرة علي الإنكار .. إنك تقتل القتيل و تمشي في جنازته .. أبشع الجرايم تتم باسمك و بمباركة منك بس مفيش دليل مادي يربطك بشكل مباشر و لو حد سألك تقول و أنا مالي .. نفس الConcept بيحترفه الحكام .. الخليفة الأموي (عبدالملك بن مروان) كان كل ما يتسأل إنت إزاي سايب (الحجاج بن يوسف الثقفي) يرتكب الجرايم دي كلها يقول و أنا مالي أنا مقولتلوش يعمل كده .. الملك (هنري الثاني Henry II) ملك إنجلترا كان معروف إنه مخنوق أوي من واحد إسمه (توماس بيكيت Thomas Becket) تقدر تقول إنه كان ما يعادل شيخ الأزهر في إنجلترا كده و في مرة في قعدة بليل (هنري الثاني) قال للي حوليه يا سلام لو أصحي الصبح علي خبر إن (توماس بيكيت) مات .. تاني يوم كان إتقتل .. محدش قال إن (هنري الثاني) بنفسه هو اللي مسك السكينة و قتل (توماس بيكيت) بس في نفس الوقت إنت عارف إن الجريمة دي تمت بموافقته .. نفس الكلام حصل مع (جمال خاشقجي) .. محدش قال إن (محمد بن سلمان) بنفسه اللي قتله بس كلنا عارفين إن اللي حصل ده عمره ما كان حيتم من غير موافقته.

فكرة القدرة علي الإنكار في عصرنا الحديث بقي ماسكها أجهزة المخابرات و المؤسسة الأمنية عموماً .. من أول فضيحة ووترجيت في أميركا لإغتيال الأميرة (ديانا) في إنجلترا للي بيحصل عندنا هنا في مصر .. مش حتفرق إذا كنت عايش في دولة ديموقراطية أو ديكتاتورية في الشرق أو في الغرب إسلامية أو علمانية .. بتبقي حاجة حلوة إن الحاكم يبقي تحت إيده ناس معدومة الضمير مصيرها جهنم و بئس المصير مستعدة تقتل النفس التي حرم الله قتلها إلا بالحق لمجرد إن ده اللي عايزه الزعيم .. و ده بيتم من غير ما الزعيم يتحمل أي مسئولية .. قصة النهاردة عن ناس دي شغلتها و هم فاجنر جروب Wagner Group و اللي يمكن تكون سمعت إسمهم قبل كده و لو دي أول مرة يعدي الإسم عليك فأنا بحذرك من دلوقتي إن أحداث القصة دي حتحرق دمك و حتضايق .. اللهم قد أنذرت اللهم فأشهد.

أوكرانيا .. بداية ميلاد الفكرة:

يحكي أن كان فيه رجل إسمه (ديميتري أوتكين Dmitri Utkin) .. ده كان ضابط في القوات الخاصة الروسية و من ضمن اللي شاركوا في حرب الشيشان و بسبب ده إنضم للمخابرات الحربية الروسية اللي بيسموها GRU .. فيه أجهزة مخابرات لما بتنضم ليها و بتبقي فرد من قوة العمليات بتاعتها و ربنا يكرمك و بتبقي ما يسمي بضابط حالة أو Case Officer بيدولك إسم مستعار بتتعرف بيه جوه مؤسسة المخابرات .. المهم إن الإسم المستعار بتاع (ديميتري أوتكين) في المخابرات الحربية الروسية كان (فاجنر Wagner) .. فيه إشاعة محدش عارف هي دي حقيقية ولا لا إن (ديميتري أوتكين) إختار اسم (فاجنر) لإنه علي إسم (ريكارد فاجنر Richard Wagner) المؤلف الموسيقي اللي كان أكتر موسيقار (أدولف هتلر) بيحب يسمع الموسيقي بتاعته .. زي ما قلت دي إشاعة محدش عارف مدي مصداقيتها .. سنة 2014 (ديميتري أوتكين) كان من ضمن الفريق جوه GRU اللي كانت شغلته التنسيق مع المخابرات العامة الروسية FSB و مع القوات المسلحة عشان يلاقوا طريقة إزاي روسيا تاخد شبه جزيرة القرم أو Crimea من أوكرانيا وضع يد .. لو مش فاهم ده معناه إيه مش مشكلة حفهمك.

علاقة روسيا و أوكرانيا شبه أوي علاقة مصر و السودان .. زي ما زمان السودان كانت حتة من مصر فبرده أوكرانيا كانت حتة من روسيا .. و برده زي ما شبه جزيرة القرم منطقة متنازع عليها بين روسيا و أوكرانيا فبرده حلايب و شلاتين فيه خناقة بينا و بين السودان عليها .. اللي عايزك تتخيله إن لنفترض إن طلع حكم قضائي دولي بإن حلايب و شلاتين جزء من التراب السوداني بس في نفس الوقت إحنا مش عاجبنا الكلام ده .. حلو .. بس في نفس الوقت  برده أي تدخل عسكري مباشر عشان مصر ترجع حلايب و شلاتين بقوة السلاح حيخلي شكلنا وحش قدام الناس .. طب و الحل؟ .. دلوقتي حلايب و شلاتين صحيح بناء علي حكم المحكمة تبع السودان بس عايش فيها مصريين كتير .. جميل .. تعالي إنت هات عناصر مسلحة لبسها اللبس المموه بتاع الجيش بس متخيلهمش يحطوا علم مصر علي الزي العسكري بتاعهم ولا يشيلوا أي ورق أو بطايق أو كارنيهات تلمح لا من قريب ولا من بعيد إن المسلحين دول مصريين و إبعت العناصر دي لحلايب و شلاتين خليها تسيطر علي الأرض .. اللي حصل إن (ديميتري أوتكين) عرض الفكرة دي و عجبت الناس و إتكلف إنه يبقي هو قائد العملية دي .. بنفسه هو اللي إختار عناصر القوات دي من ضمن الأفرع الرئيسية للقوات المسلحة الروسية بحيث يكونوا من أصل أوكراني و أهلهم إتولدوا أو جم من إقليمي دونيتسك و لوهانسك أو حتي شبه جزيرة القرم نفسها .. هو اللي سماهم مجموعة فاجنر و زي ما قلتلك هو خد الإسم من الإسم المستعار بتاعه جوه GRU.

نجاح فاجنر جروب في أوكرانيا و الكلام ده كان سنة 2014 بفكرك كان أولاً و أخيراً بيتبصله جوه مؤسسة المخابرات الروسية علي إنه مهمة و نجحت و شكراً علي كده .. تدخل روسيا في شبه جزيرة القرم سنة 2014 كان متخططله من الأول إنه يكون عملية مخابراتية عسكرية مشتركة متكملش أكتر من سنة .. الخطة كانت إن لما تيجي سنة 2015 حيتم حل الوحدة بتاعة فاجنر دي دي و كل واحد يروح لحاله بس الحرب الأهلية السورية غيرت كلت حاجة.

سوريا .. الله ده الموضوع بيجيب فلوس حلوة كمان:

من اليوم الأول للثورة السورية و التارجيت أو خلينا نقول الحاجة اللي عاجلاً أم أجلاً الروس حيلاقوا نفسهم مضطرين يعملوها هي إنهم يبعتوا قوات علي الأرض في سوريا .. الروس عايزين يفضلوا حاطين إيدهم علي القاعدة البحرية بتاعتهم في مدينة طرطوس السورية لإن دي القاعدة البحرية الوحيدة ليهم في البحر المتوسط و (بشار الأسد) مستعد يقدم ده للروس و بالتالي بأي حال من الأحوال لازم تخلي (بشار) يفضل قاعد علي الكرسي .. قدام الناس برده شكلها حيبقي وحش لو (بوتين) قرر يبعت قوات برية .. صحيح هو له طيارات بس الطيار ده طاير في السما شاشي و إنت متدراشي بس العسكري علي الأرض سهل يتقتل .. زود علي كده إن طول عمر الروس و هم كل ما يحبوا يبينوا قدام العالم إن الأمريكان وحشين يفكروهم إنهم إحتلوا العراق و أفغانستان من غير وجه حق فاللي بنعمله في الناس مش عايزينه يطلع علينا .. طب و الحل؟ .. قيادة الأركان المشتركة بتاعة القوات المسلحة الروسية تفتق ذهنها لفكرة هو معلش مش فاجنر جروب دول عملوا الواجب و زيادة في أوكرانيا؟ .. طب ما نبعتهم سوريا.

سنة 2015 طلع قرار بإن (ديميتري أوتكين) يلم رجالته تاني و إختاروله قاعدة عسكرية لتدريب العناصر بتاعته يدوبك فردة كعب من القاعدة العسكرية الروسية في حتة إسمها مولكينو Mol’kino جنوب روسيا عشان يبدأ يبعتهم ينفذوا مهمات في سوريا .. لحد دلوقتي الطريقة اللي مجموعة فاجنر كانت ماشية بيها تقريبا نسخة بالكربون من الطريقة اللي شركات الأمن الأمريكاني شغاله بيها .. أفراد فاجنر جروب بيتم إختيارهم من العناصر السابقين من القوات المسلحة الروسية و خصوصاً القوات الخاصة .. لحد الوقت ده العملية و وجود فاجنر جروب كان سري لإنه لحد دلوقتي كان بيتشاف علي إنه عملية مخابراتية مشتركة بين GRU اللي هي المخابرات الحربية و FSB اللي هي المخابرات العامة بس فضلت نقطة .. أوكرانيا كانت جارة لروسيا فكان سهل تبعت عناصر مجموعة فاجنر ليها و مش حيكلفك حاجة .. بس سوريا بعيدة .. إنت أولاً محتاج تدفع مرتبات الناس اللي حتروح .. محتاج توفرلهم سلاح و ذخيرة و أكل و شرب و علاج .. محتاج توفرلهم طيارات توديهم و تجيبهم .. محتاج قاعدة عسكرية مخصوص ليهم جوه سوريا و مش قاعدة واحدة دول كذا واحدة .. كل ده بفلوس .. فلوس كتير .. أوي.

صورة بالقمر الصناعي توريك إزاي القاعدة الأساسية لفاجنر جروب في روسيا يدوبك فردة كعب من قاعدة عسكرية رسمية للقوات المسلحة الروسية.

دي كانت المرحلة اللي (بوتين) بقي عنده علم باللي بيحصل .. ضباط GRU اللي بفكرك إنها المخابرات الحربية الروسية اللي ماسكين العملية كانوا محتاجين أولاً حد يمول العملية و ثانياً يقنع (بوتين) بإن العملية دي تستاهل المخاطرة و عشان كده هم جندوا واحد إسمه (يفيجيني بريجوزين Yevgney Prigozhin) .. يطلع مين بقي الأخ ده؟ .. ده واحد من رجال الأعمال اللي معاهم فلوس بسبب البيزنس اللي هو بيعمله مع (بوتين) و الشلة دي من رجال الأعمال اللي ثروتهم جت بسبب شغلهم مع (بوتين) بيتسموا أوليجاركس Oligarchs .. المهم إن فلوسه جت من شغل المطاعم و يقال إن في الألفينات الرجل ده كان بيدفع ملايين عشان يعمل حفلات ل(بوتين) لدرجة إنه طلع عليه إسم طباخ (بوتين) .. بس يمكن علاقة (يفيجيني) ب(بوتين) بقت قوية أوي بعد ما في سنة 2013 هو أسس حاجة إسمها وكالة أبحاث الإنترنت Internet Research Agency أو IRA إختصاراً .. هي تبان من إسمها إنها كيان محترم بس هي مش كده .. كل اللي هو عمله إنه جاب شوية هاكرز عشان يعملوا أكونتات مزيفة علي كل مواقع السوشيال ميديا بحيث الأكونتات دي ميبقاش ليها شغلة ولا مشغلة غير إنهم ينكدوا علي المعارضين بتوع (بوتين) عيشتهم .. أيوه .. (يفيجني بريجوزين) هو اللي إخترع ما يسمي باللجان الاليكترونية .. الفكرة عجبت (بوتين) لدرجة إن السمعة اللي بقت متاخدة عنه إن هو ده الرجل اللي (بوتين) مبيفرضلوش طلب و عشان كده GRU راحتله عشان يقنع (بوتين) بإنه يوافق علي إرسال مجموعة فاجنر لسوريا.

يستاهل لقب طباخ الرئيس .. الصورة دي إتصورت في نوفمبر 2011 و اللي واقف علي الشمال بيشيل الغطاء من علي الأكل للرئيس (فلاديمير بوتين) يبقي (يفيجيني بريجوزين) رجل الأعمال اللي بقي مسئول عن تمويل مجموعة فاجنر.

مهم تبقي فاهم العلاقة المريبة اللي مجموعة فاجنر عايشة بسببها .. (يفيجني بريجوزين) مهواش ضابط سابق و معندوش أي خبرة في مجال التجسس و العمليات الخاصة بس الناس اللي ماسكة GRU و FSB علي قلبهم زي العسل إنه يبقي هو اللي محطوط إسمه علي الورق الرسمي و يبقي هو واجهة المشروع خصوصاً إن هو اللي بيدفع .. (يفيجني بريجوزين) مبسوط بده لإن مع كل نجاح تحققه مجموعة فاجنر (اللي هو نجاح هو معملش فيه حاجة) بيجري ل(بوتين) يقوله إيه رأيك فيا يا ريس و (بوتين) يطبطب عليه و يقوله عفارم يا (يفيجني) يا ريت كل رجالتي زيك .. حتي (بوتين) مبسوط إن بقي عنده كيان مسلح بيعمل كل الشغل الوسخ اللي قواته المسلحة و المخابرات بتاعته متقدرش تعمله قدام الناس و لو حاجة باظت يقدر يقول أنا مليش دعوة.

بداية إن الروس يكتشفوا إن الموضوع جايب همه كان في سنة 2017 .. هم كان بقالهم سنتين باعتين عناصر مجموعة فاجنر هناك بس دي السنة اللي (بشار الأسد) وافق إنه يتحمل هو تكاليف وجودهم في بلده .. مش كده و بس .. (بشار الأسد) وافق يدي (يفيجني بريجوزين) ربع أرباح مبيعات البترول و الغاز الطبيعي من حقول النفط و الغاز الطبيعي اللي جوه الأراضي اللي عناصر فاجنر جروب مسيطرين عليها .. دي كانت بداية إن مشروع فاجنر جروب يبدأ يمول نفسه بنفسه .. ده بقي أسلوب شغل فاجنر جروب في أي حتة يروحوا يشتغلوا فيها .. في أفريقيا الوسطي خدوا حصة من أرباح مناجم الألماس و في السودان كانوا بياخدوا نسبة من أرباح مناجم الذهب زي ما حنشوف كمان شوية .. المهم .. شوية و بدأت المشاكل تظهر .. هي مش مشاكل قد ما هي شغل نسوان الصراحة.

شوف يا إبني .. أوعي تقول لمراتك أو أي بنت عموماُ إنها تخنت .. أوعي تقول لمهندس إنه فيه حتة هو مش فاهمها حتي لو في جراحة المخ و الأعصاب اللي هي أساساً مش شغلته بس مش مهم لإن معروفة إن المهندسين بيفهموا في كل حاجة .. و أوعي تقول لضابط جيش إنه مش شايف شغله .. ضباط الجيش بيتعفرتوا من إنك تلمح و لو من بعيد إنه مقصر أو مش شغال زي ما الكتاب ما بيقول .. مجرد إن GRU اللي بفكرك إنها المخابرات الحربية الروسية تبعت مرتزقة حتي لو كانوا ضباط و عساكر سابقين في القوات المسلحة لسوريا فده ملوش غير معني واحد (من وجهة نظر المؤسسة العسكرية الروسية علي الأقل) إن المخابرات شايفة الجيش مش شايف شغله .. وجود فاجنر جروب في سوريا لوحده خلق خناقات و غيرة و مشاكل و حوارات و شغل نسوان بين (يفيجني بريجوزين) و (سيرجي شويجو Sergei Shoigu) وزير الدفاع الروسي وقتها .. لو مثلاً العناصر بتوع فاجنر إحتاجوا ذخيرة يا متجيش يا تتأخر .. لو فيه مثلاً صفقة توريد إياكش حتي كراتين بيبسي للناس بتاعة فاجنر جروب في سوريا (سيرجي شويجو) بنفسه اللي يقرر إن الصفقة متروحش لأي شركة تحت إيد (يفيجني بريجوزين) اللي هو أساساً بني ثروته من شغل المطاعم و عنده شركات بتورد مستلزمات المطاعم من أكل و شرب.

كل طرف كان مستني التاني يغلط .. (سيرجي شويجو) كان يا عيني حيموت و الناس بتاعة فاجنر جروب تعك الدنيا .. من طرفه هو بينكد علي (يفيجني بريجوزين) بكل اللي يقدر عليه .. علي الناحية الثانية (يفيجني) معروف عنه إنه بخيل حبتين و كل ما حنفية الفلوس اللي بتجيله من وزارة الدفاع تقفل يقوم هو كمان قافل حنفية المرتبات و الزيادات اللي بتروح لرجالته .. يوم 7 فبراير 2018 اليوم اللي كان مستنيه (سيرجي شويجو) جه .. فيه نظرية مفيش أي دليل مادي عليها إن (سيرجي شويجو) فضل يلف الحبل حول رقبة (يفيجني) لحد ما خلي (يفيجني) يائس مش عارف يعمل إيه .. فيه ماسورة مصاريف مكسورة و خاربة بيت (يفيجني) و هو محتاج أي مصدر دخل .. أي قرشين يستر بيهم نفسه .. يقال إن (سيرجي شويجو) سرب معلومة غلط ل(يفيجني) إن فيه حقل بترول إسمه كونوكو Conoco في محافظة دير الزور في سوريا محدش بيحميه فلو رجالة فاجنر جروب سيطروا عليه فبناء علي الإتفاق اللي إتعمل مع (بشار الأسد) فهم يقدروا ياخدوا فلوس تصدير البترول اللي بتطلع من الحقل ده .. فكرة الأرباح و شنط الفلوس خلت ريق (يفيجني) يجري بس اللي مكنش هو يعرفه إن الحقل ده كان تحت حماية القوات الخاصة الأميريكية في سوريا .. يوم 7 فبراير 2018 إتقتل 200 فرد من عناصر مجموعة فاجنر في هجوم فاشل علي الحقل ده علي إيد عناصر القوات الخاصة الأمريكان اللي بيحموه و كانت حرفياً فضيحة .. منظر (يفيجني) بقي زي الزفت .. يقال إنه فضل يلف علي الناس بتوع الكريملين و مؤسسة المخابرات و القوات المسلحة عشان يحلفلهم علي الإنجيل إن شغل البهايم اللي حصل ده مش حيتكرر تاني و يقال برده إنه إعتذر ل(بوتين) كتير كل ده و (سيرجي شويجو) بيضحك ضحكة شريرة متقطعة علي جنب.

عناصر من مجموعة فاجنر متصورين في سوريا.

أفريقيا .. سموزي الفلوس و السلطة و النفوذ:

زي ما قلتلك كل ما (بوتين) يحب يعمل واجب مع حد يبعتله مجموعة فاجنر .. سنة 2015 بعتهم سوريا عشان يحاربوا مع قوات الرئيس السوري (بشار الأسد) ضد شعبه .. سنة 2016 بعتهم ليبيا عشان يحاربوا ضمن قوات (خليفة حفتر) اللي كان تحت إيده 1000 مقاتل منهم لما زحف علي العاصمة الليبية طرابلس سنة 2019 .. سنة 2017 بعتهم جمهورية أفريقيا الوسطي عشان يحموا مناجم الألماس .. و إتبعتوا برده السودان عشان يأمنوا مناجم الذهب .. سنة 2021 لما فرنسا أعلنت إنسحابها من مالي (بوتين) بعت 1000 مقاتل من عناصر من مجموعة فاجنر هناك عشان تأمن الحكومة المالية ضد هجمات قبيلة الطوارق هناك و اللي بيتقال عليهم قدام الناس إنهم إرهابيين إسلاميين بس ده مش حقيقي بناء علي طلب من الكولونيل (أسيمي جويتا Assimi Goita) اللي وصل للكرسي أصلاً في مالي بإنقلاب عسكري سنة 2020 .. يقال إن الكولونيل (إبراهيم تراوري) اللي وصل للكرسي في بوركينا فاسو بإنقلاب عسكري دموي إتصل ب(بوتين) و طلب منه يبعتله عناصر من مجموعة فاجنر عشان يفضل قاعد علي الكرسي .. زي ما إنت شايف وجود فاجنر جروب في أفريقيا يمكن بإستناء ليبيا كانت فكرته إن (بوتين) حابب يعمل دور واجب مع الحكام الأفارقة .. السمعة اللي أخدتها في أفريقيا هي الأتي .. إحنا مش بس نقدر نحمي الزعيم و نضمن إنه يفضل قاعد بقوة السلاح و ننصحه في أي حاجة يحتاجها إنما حتي لو حب يخش إنتخابات ففكرة اللجان الأليكترونية اللي (يفيجني) إخترعها زي ما قلتلك بقت سلاح فشيخ في إيده و مغري لإي ديكتاتور أفريقي عايز يتبت في الكرسي بإيديه و سنانه .. من موزمبيق لمدغشقر لجنوب أفريقيا .. يبعتوا 500 مرتزق لأفريقيا الوسطي و حوالي 100 للسودان.

الصورة دي محدش عارف هي إتصورت إمتي بس اللي صورها كان مراسل حربي فرنساوي ل3 مقاتلين من فاجنر جروب في شمال مالي.

ممكن يكون في الأول المبرر ورا إنشاء فاجنر جروب كان إن الكريملين عموماً و (بوتين) خصوصاً يبقي عنده القدرة إنه ينكر بس دلوقتي الموضوع إختلف شوية .. الناس دي إتبعتت لسوريا و إتبعتت لدول أفريقيا عشان يقوموا بدور مش دورهم .. المفروض إن التاسكات اللي عناصر فاجنر جروب بيقوموا بيها خصوصاً في أفريقيا من إختصاص وزارة الخارجية و المخابرات العامة FSB بس المؤسسات دي فخدت و مبقتش توجع دماغها إنها تقوم بشغلها .. فيه ناس بتقول إن عشان فاجنر جروب بقت بتصرف علي نفسها من العقود اللي بيمضوها مع قادة دول أفريقيا لإستغلال موارد بلادهم فبقي بالنسبة للروس أرخصلهم إنهم يبعتوا فاجنر جروب لبوركينا فاسو مثلاً من إنهم يبعتوا فريق مشترك من السلك الدبلوماسي و ضباط المخابرات و يدفع مرتبات و إنتقالات و بدلات و إقامة و حنفية فلوس مفتوحة .. اللي أنا و إنت و الناس كلها عارفاه يمكن بإستثناء إتنين علي حدود المغرب و موريتانيا إن السباق دلوقتي بين القوي العظمي هو علي مين يقدر يحط إيده علي أفريقيا .. الصين بتبعزق فلوس و مسلفة دول أفريقيا كلها مليارات عشان في الأخر تتحكم في مصير القارة عن طريق الديون .. الأتراك بيحاولوا يبيعوا تكنولوجيا .. بس الروس عندهم إيه يقدموه؟ .. الحل من وجهة نظر (بوتين) إنه يوجب مع حكام القارة و ده الدور اللي بتلعبه فاجنر جروب دلوقتي.

تبقي مشكلة الكلام عن فاجنر جروب هو فكرة إن في غياب المعلومة المؤكدة مش بيبقي قدامنا غير الهبد .. إحنا مش قادرين نفهم أوي أو نستوعب مستوي شغل الناس دي و ده سببه إن أولاً مفيش معلومة مؤكدة و ثانياً إن المخابرات الروسية شاطرة أوي في حتة Disinformation أو False Flag اللي هو ببساطة برميلك شوية معلومات غلط و لإن مفيش غيرهم فإنت بتصدقهم .. بمعني .. الكلام اللي الروس عايزينك تبقي عارفه إن مجموعة فاجنر دي تبقي شركة أمن خاصة Private Military Company و إختصاراً بيتقال عليهم PMC زيها زي شركة بلاك ووتر Black Water اللي إسمها إتغير بقي أكاديمي Academi بس ده مش حقيقي .. بلاك ووتر كان ليها Scope of Work أو طبيعة شغل الناس كلها عارفاها .. لنفترض إن مثلاً في العراق إنت محتاج تأمن تحركات السفير الأميريكي في بغداد بس إنت معندكش ناس ضمن القوات المسلحة الأميريكية عشان تأمنلك السفير .. طب و الحل؟ .. وزارة الخارجية الأميريكية بتروح تمضي عقد مع شركة بلاك ووتر اللي هي شركة قطاع خاص عشان ناس شغالين في الشركة هم اللي يتولوا تأمين السفير .. الناس دي بتتحاسب بالساعة و مينفعش مثلاً تقولهم طب و أنتوا فاضيين كده روحوا أقبضولي علي عناصر من داعش .. فاجنر جروب مش كده .. فاجنر جروب تقدر تقول عليها فرع مش رسمي من المؤسسة العسكرية الروسية عشان تعمل الشغل اللي سوري في الكلمة وسخ اللي مينفعش يبان قدام الناس إن بيقوم بيه عسكري روسي لابس زي عسكري متخيط عليه علم روسيا.

الرسم البياني ده بيوريك فرق المرتبات الشاسع بين اللي بياخده فرد القوات المسلحة الروسية و اللي بياخده أعضاء فاجنر جروب سنة 2017.
تحت شعار كلب و راح .. خلال سنة 2017 الخساير البشرية اللي إتعرضتلها القوات روسيا في سوريا كانت 200 قتيل من فاجنر جروب قصاد 19 بس من أفراد القوات المسلحة.

اللي عايز أختم بيه إنك تبقي فاهم كويس أوي هو الكيان اللي إسمه فاجنر جروب ده إزاي وسخ .. الروس بيقولوا عليها PMC بس هي أساساً مش شركة .. هي مش متسجلة في الشهر العقاري .. ملهاش أسهم في البورصة .. ملهاش وجود أصلاً في الورق الرسمي و ده بيخليهم يرتكبوا جرائم محدش عارف يثبتها عليهم .. في مالي هم متهمين بعلي الأقل إرتكاب 6 مجازر ضد مدنيين .. في الغزو الروسي لأوكرانيا قواتهم إرتبط إسمها بمذابح جماعية كتير .. في ليبيا كانوا كل ما يببقوا فاضيين يلغموا شارع أو يفخخوا بيوت .. متعتهم في الخراب .. الناس دي ليها علي الأقل 5000 مقاتل متوزعين في أفريقيا و هو يبان رقم قليل بس اللي حيخليك تتحط في الصورة إن القوات المسلحة الأميريكية ليها في أفريقيا كلها شاكب راكب 6000 عسكري بس.

المصادر:

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!