تابعونا

ستالينجراد و كورسك .. البداية و النهاية لمعجنة الجبهة الشرقية .. (الجزء الأول)

فيه أيام بتبقي سودا في تاريخ البني أدمين .. في حياة كل واحد فينا فيه يوم أتمني و بدعي ربنا إنه ميكونش حصلك و لو نصيبك إنك شفته فده اليوم اللي بيكون نفسك تنساه .. يوم 23 أغسطس 1942 كان اليوم اللي (أندري يوريمينكو Andrey Yeryomenko) نفسه ينساه .. (أندري) كان قائد القوات السوفيتية في ستالينجراد و اللي كان تحت إيده الجيش 62 و الجيش 64 مشاة و اللي كان المطلوب منه إنه يلاقي طريقة ينقذ بيها مدينة ستالينجراد.

7 مارس، 2021 8.7 ألف

لينك التسجيل الصوتي للمقالة علي Sound Cloud:
https://soundcloud.com/user-112011687-312727988/metp79ms4wd0?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

لو أنا جيت سألتك مين أهم مؤسسة في حكومة أي بلد حتقول إيه؟ .. سؤال غريب أنا عارف و مش ماشي مع العنوان بس إستحملني .. بالنسبة للناس اللي قارية شوية و فاهمه يعني أيه حكومة فده شبه إني اسألك بتحب مين أكتر من عيالك؟ .. الإجابة الدبلوماسية اللي حتخلي اليوم يعدي من غير نكد مراتك هي إنك بتحب عيالك كلهم زي بعض بس بينا و بين بعضينا إحنا عارفين إنك كأب بتحب بنتك أكتر من إبنك بس طبعاً إنت متقدرش تقول كده .. بالنسبة لمؤسسات الحكم برده فالمفروض إن عيالك اللي هم القضاء و الخارجية و الداخلية و القوات المسلحة تهتم بيهم و تراعيهم من غير ما تفضل حد علي حد .. طبعاً ده مبيحصلش  .. في بلدنا مثلاً القوات المسلحة هي اللي بتتحط علي الحجر بس تبقي المؤسسة اللي زي ما تكون خلفتها و نسيتها هي المخابرات .. و في قصة النهارة أحب أخص بالذكر المخابرات العامة السوفيتية و أختها النازية.

باراباروسا .. فشل المخابرات اللي ممكن يودي في داهية:

شهر يونيو 1941 كان صعب أوي علي السوفييت .. هو فعلياً محصلش حاجة بس كان فيه عندهم إحساس داخلي إنهم حيترزعوا قفا عباسي من اللي بيطرقع ده .. التقارير اللي كانت المخابرات السوفيتية بتكتبها تخليك لو إنت بني أدم فيك شيء من العقل تلاقي نفسك ليك رد الفعل بتاع الفنانة (إنعام سالوسة) و هي بتصوت يالهوووووووي:

  • حقيقة رقم واحد .. الحرب العالمية الثانية مولعة .. ألمانيا خدت أوروبا كلها ما عدا الدول اللي أعلنت الحياد اللي هم السويد و سويسرا و البرتغال و الدول المتحالفة معاها اللي هم إسبانيا و إيطاليا و رومانيا و المجر و تشيكوسلوفاكيا و مبقاش فاضل غير بريطانيا.
  • حقيقة رقم إتنين .. المعلومة اللي يمكن محدش في العالم كان يعرفها وقتها إن يوم 23 أغسطس 1939 و دي السنة اللي بدأت فيها الحرب العالمية الثانية إتمضي إتفاق سري إسمة إتفاق مولوتوف-ريبينتروب و إتسمي كده علي إسم وزير الخارجية السوفيتي (فياتشيلاف مولوتوف Vyacheslav Molotov) و وزير الخارجية الألماني (يواكيم فون ربيبينتروب Joachim von Ribbentrop) .. الإتفاق ده عمل 3 حاجات .. أول حاجة إن السوفييت و الألمان قسموا بولندا بينهم .. ثاني حاجة إنه خلي العلاقة بين الإثنين ماشية بمبدأ يا نحلة لا تقرصيني ولا عايز عسل منك .. لا الألمان حيضربوا السوفييت .. ولا السوفييت حيخونوا الألمان .. ثالث حاجة إن الألمان سابوا السوفييت يحتلوا فنلندا و ده اللي حصل فعلاً يوم 30 أغسطس.
  • حقيقة رقم ثلاثة .. السوفييت حاولوا ينضموا لدول المحور اللي هي ألمانيا و إيطاليا و اليابان بس الألمان رفضوا .. السؤال اللي كان المفروض يكون بياكل دماغ المخابرات السوفيتية هو ليه؟ .. ليه مش عايزينا معاكوا؟ .. ما إنتوا أدتونا نص بولندا و سبتونا نحتل فنلندا فليه خايفين مننا؟
  • حقيقة رقم أربعة .. لسبب ما محدش فاهمه القوات المسلحة الألمانية عماله تحشد في قوات علي طول الحدود .. أكيد يعني القوات دي كلها مش رايحة تعمل فوتوسيشن علي الحدود مع الإتحاد السوفيتي .. عشان بس تبقي مستوعب الأرقام .. المخابرات السوفيتية شافت بعنيها إزاي الألمان جمعوا 138 فرقة Division يعني بتتكلم إن الفرقة الواحدة عدد قواتها ما بين 19-23 ألف عسكري .. يعني بتتكلم بالميت خالص عن 2.5 مليون عسكري ألماني بيتجمعوا علي طول الحدود .. علي فكرة في النظام الجديد الفرقة بتتكون بس من ما بين 15-19 ألف عسكري .. من ضمن ال138 فرقة دول فيه 48 فرقة مدرعات .. تاني .. الناس دي كلها مش رايحة تقضي وييك إيند و تتصور و تنزل صورها علي إنستجرام.
  • حقيقة رقم خمسة .. تشكيلة القوات المسلحة السوفيتية كان فيها حاجة غلط .. الجيوش زيها زي فرق الكورة بيبقي ليهم تشكيلة أو رسم خططي زي ما المعلقين بتوع BeIn بيحبوا يسموها و لو جيت بصيت علي القوات المسلحة السوفيتية فالناس دي كان عندهم مشكلة كبيرة .. لسبب ما لا يعلمه الا الله كان فيه هسهس في دماغ القيادة السوفيتية إن اليابان حتغزو بلدهم .. الهسهس ده كان السبب في إنهم نشروا 170 فرقة قتالية علي طول حدودهم مع اليابان .. ده بالضبط عامل زي ما وقت حرب الإستنزاف يجي الرئيس (محمد أنور السادات) الله يرحمه يقولك أنا خايف إن (معمر القذافي) الله يرحمه اللي كان بيحكم ليبيا وقتها يضربني فهاتلي يا إبني الجيشين الثاني و الثالث بدل ما هم متوزعين علي طول قناة السويس رصصهملي علي حدودنا مع ليبيا.
اللي علي اليمين خالص أبو شنب يجنن ده يبقي (فياتشيلاف مولوتوف Vyacheslav Molotov) وزير الخارجية الروسي .. اللي لابس حاجة شبه بيجامة البيت لونها أبيض يبقي الزعيم السوفيتي (جوزيف ستالين Joseph Stalin) .. اللي علي الشمال خالص متشيك زيادة عن اللزوم يبقي (يواكيم فون ربيبينتروب Joachim von Ribbentrop) وزير الخارجية الألماني و الصورة دي إتصورت بعد توقيع معاهدة عدم الإعتداء بين الرايخ الثالث و بين الإتحاد السوفيتي يوم 23 أغسطس 1941.
ده بقي شكل الحدود بين ألمانيا النازية و بين الإتحاد السوفيتي بداية من يوم 30 أغسطس 1941 .. بولندا إتقسمت بين البلدين .. الإتحاد السوفيتي خد فنلندا و لاتفيا و أستونيا.

كان المفروض المخابرات السوفيتية تبلغ القيادة اللي كان ماسكها الزعيم (جوزيف ستالين Joseph Stalin) إن فيه مصيبة جاية بس محدش نطق لإنه كله كان خايف .. (ستالين) مكنش بني أدم عاقل .. حاول تتخيل إنه النسخة الروسي من (صدام حسين) الله يرحمه .. لو صحي من النوم مقريف و شاف وشك علي الصبح ممكن يلبسك تهمة الخيانة العظمي و تتعدم مطرح ما إنت واقف .. الناس اللي حوليه كانوا عارفين إنه حساس أوفر و موده بيتغير ولا الست الحامل في الشهر التاسع .. كتير من الجنرالات و الوزراء و الناس الكبيرة في البلد إترموا ورا الشمس بسبب إن حد فيهم إنتقض أو قال فكرة مش علي هواه .. لحد ما جت الساعة ثلاثة فجر يوم 22 يوليو 1941 .. في اليوم ده السوفييت صحيوا علي صوت ضرب النار .. دبابات و طيارات الألمان كانت بتخش جوه الأراضي السوفيتية ولا المقص بتاع الخياط و هو بيقطع القماش .. خطة الغزو الألماني لروسيا و اللي إتعرفت في التاريخ بإسم العملية بارباروسا Operation Barbarossa كانت إن الألمان قسموا ال138 فرقة اللي دخلوا روسيا علي 3 حتت .. الحتة الأولانية في الشمال بقيادة (فيلهلم ريتر فون ليب Wilhelm Ritter von Leeb) و دول كانوا 26 فرقة .. الحتة الثانية في النص بقيادة (فيدور فون بوك Fedor von Bock) و تحت إيده 51 فرقة .. الحتة الثالثة في الجنوب بقيادة (جيرد فون روندشتيد Gerd von Rundstedt) و كان تحت إيده 59 فرقة من ضمنهم 14 فرقة من رومانيا و فرقتين من المجر.

لإن زي ما قلتلك التعيينات خصوصاً في قيادة الجيش السوفيتي كانت بتتحدد بالمزاج و بالحب فكانت القرارات اللي بتطلع كارثية .. خلال كام يوم كان عشرات الالاف من العساكر السوفييت أتأسروا و إتشحنوا علي معسكرات الإعتقالات النازية .. الالاف من الطيارات السوفيتية إتضربت و هي لسه راكنة علي أرض المطارات .. في رأيي فشل المخابرات السوفيتية إنها تتوقع و تحذر من الغزو الألماني يعتبر من الحاجات في التاريخ اللي لازم نقف قدامها و نذاكرها و نفهمها كويس أوي .. بس في نفس الوقت فشل المخابرات الألمانية إنها تقرأ و تدير الغزو نفسه يعتبر برده من الدروس اللي لازم نبصلها و نتعلم منها كتير أوي.

غلطة رقم واحد .. مشكلة روسيا إنها واسعة .. إنت مش متخيل قد إيه هي واسعة .. روسيا بلد كبيرة أوي خالص يعني .. ده معناه إن القوات الألمانية و هي بتخش جوه الأراضي السوفيتية مكنش عندها لا الوقت ولا العساكر الكفاية إنهم يدوروا في كل بيت و كل مكان علي العساكر الروس المستخبيين .. ده معناه إن صحيح القوات البرية الألمانية إتقدمت جوه حدود روسيا في وقت قياسي بس فيه الالاف من العساكر الروس المستخبيين وسط القوات الألمانية .. دي كانت غلطة كبيرة كان المفروض تتعالج بس ده محصلش.

غلطة رقم إتنين .. تاني .. روسيا بلد واسعة .. واسعة أوي .. ده معناه إنك عشان تسيطر عليها محتاج يبقي تحت إيدك قوات جوية بتملك طيارات كتير .. كتير أوي .. ده في الوقت اللي القوات الجوية الألمانية خسرت طيارات كتير و الأهم خسرت طيارين كويسين كتير في معركة بريطانيا الجوية و دي معركة تستحق إننا نتكلم عنها لوحدها في وقت تاني.

غلطة رقم ثلاثة .. تالت .. روسيا بلد واسعة .. إنت لا عندك القوات البرية اللي تقدر تسيطر علي سكانها ولا قواتك الجوية تقدر تغطي كل مساحة البلد .. ده معناه إنك محتاج تكسب أهل البلد لصفك .. كان المفروض إن المخابرات الألمانية تقول للقيادة السياسية إن المواطن السوفيتي البسيط نفسه يشوف (ستالين) غار في ستين ألف داهية تاخده .. كان المفروض يقولولهم إن لو خدنا المواطنين الروس في حضننا فإحنا بسهولة أوي نقدر نخلق ثورة توقع الحكم الشيوعي في البلد .. حنية حنية شوية حنية علي رأي (كاظم الساهر) بس تقول لمين .. العساكر أو خليني أبقي منطقي أكتر إن المجتمع الألماني كان يا عيني تشبع بفكرة التفوق بتاع الجنس الأري و إن الجنس السلافي اللي بينتمي له الروس ده جنس أدني منهم لازم يتداس بالرجلين لدرجة إن العساكر الألمان إرتكبوا فظائع و جرائم حرب ضد السكان الروس يمكن متفرفش كتير عن اللي كان بيعملها (ستالين) في شعبه.

اللي حصل في سمولنسك Smolensk كان المفروض يبقي لمبة حمرا تنور في وش المخابرات الألمانية و خليني أفهمك ليه؟  .. إنتوا يا ألمان دخلتوا روسيا يوم 22 يونيو 1941 و من اليوم الأول و إنتوا شايفين الروس دول شوية عساكر ملهاش لازمة لا بتجيلهم أوامر صح ولا عندهم خطة واضحة للمقاومة .. ناس عشوائيين بشكل أوفر لحد ما جه يوم 10 يوليو .. في اليوم ده السوفييت بدأ يبقي ليهم ملامح .. هم إختاروا مدينة سمولنسك عشان يقفوا ضدكوا .. نص مليون عسكري روسي .. إنت متخيل الرقم؟ .. مستوعب كم الشغل و الإستعدادات اللي المفروض قيادة القوات المسلحة السوفيتية تكون عملتها عشان تجمع العدد ده من العساكر؟ .. مستوعب حجم الProgress اللي هم حققوه في أقل من شهر؟

خطة العملية بارباروسا Operation Barbarossa بإختصار .. القوات الألمانية إتقسمت 3 حتت .. في الشمال بقيادة (فيلهلم ريتر فون ليب Wilhelm Ritter von Leeb) و دي كان دورها تسيطر علي الدول اللي خدها الإتحاد السوفيتي بعد توقيع إتفاقية عدم الإعتداء مع ألمانيا اللي هي لاتفيا و أستونيا .. في الوسط بقيادة (فيدور فون بوك Fedor von Bock) و دي كان دورها إنها تاخد بيلاروسيا و تدوس جامد جوه قلب الأراضي الروسية و اللي كانت أول مواجهة حقيقية ليهم مع قوات نظامية سوفيتية كانت في مدينة سمولينسك Smolensk .. في الجنوب بقيادة (جيرد فون روندشتيد Gerd von Rundstedt) و دي إتحطلها التارجيت بتاع إحتلال أوكرانيا و عاصمتها كييف.

المشكلة إن السوفييت إتداس علي وشهم في معركة سمولنسك .. الالاف من العساكر السوفييت يا إتأسروا يا إتقتلوا .. الالاف من دباباتهم إتدمرت ..  بمناسبة الدبابات .. الروس مكنش حيلتهم في الوقت ده إلا نوعين مهزقين من الدبابات .. واحدة إسمها T-26 و الثانية إسمها BT .. هما الحقيقة مينفعش يتقال عليهم دبابات لإنهم مجرد علبة صفيح إتحطلها طقم عجل و جنزيرين و بقت دبابة .. مشكلة الإنتصار إنه بيبقي عامل زي مزيل ريحة العرق .. إنت ممكن متكونش إستحميت بقالك يومين و ريحتك معفنة بس ترش شوية مزيل ريحة عرق عليك و ريحتك حتبقي حلوة .. ده مش معناه إنك لو مستحمتش مش حيجيلك مرض جلدي .. صدقني إنت معفن بس بتداري العفن ده برشة برفان .. فرحة النصر و إحساس إن إحنا جامدين زحليقة مخلاش الألمان يبصوا للسوفييت و يسألوا نفسهم .. هو إنتوا أتجمعتوا هنا إزاي؟ .. الأهم إن المخابرات الألمانية مكنش عندها أي علم بإن فيه خازوق إسمه الدبابتين KV-1 و T-34.

دبابة T-26 الروسية اللي كانت تحت إيد السوفييت أول ما الغزو الألماني لبلدهم بدأ .. زي ما ان تشايف هي دبابة مهزقة لا ترقي إن يتقال عليها دبابة أصلاً.
دبابة BT و دي عبارة عن علبة صفيح إتحطلها طقم عجل و جنزيرين .. يا عيني حالها يصعب علي الكافر لدرجة ان مفيهاش مدفع ميداني أصلا دي متركب فيها مدفعين رشاش.

محدش قال إن الدبابتين دول اللي هم KV-1 و T-34 أعلي بكتير من كل الدبابات الألمانية اللي في الخدمة سنة 1941 لما عملية بارباروسا Operation Barbarossa بدأت بس في نفس الوقت  سلاح المدرعات السوفيتي كان تحت إيده في الوقت ده 1000 دبابة T-34 و 500 دبابة KV-1 فقط لا غير .. متفرحش أوي كده .. إذا كان دلوقتي إن مصر يبقي عندها 1000 دبابة M1A1 Abrams فكده يبقي إتعشت أوي و زي الفل فزمان الدنيا مكنتش كده .. ال1500 دبابة دول كانوا يدوبك 5 لواءات مدرعة من أصل 29 لواء مدرعات تحت إيد القوات المسلحة السوفيتية و أغلبهم متوزعين علي الحدود السوفيتية اليابانية لإن السوفييت كانوا مرعوبين من فكرة إن يجيلهم خبر إن اليابانيين دخلوا الحرب ضدهم زي ما قلت في البداية.

هنا يجي دور الغلطة الرابعة .. أهم حاجة في أي حرب هو إنك تبقي عارف من اليوم الأول إنت ناوي تهبب إيه؟ .. القيادة العسكرية الألمانية عشان هم عساكر أولا و أخيرا كانوا عايزين يكسبوا بالقاضية .. الجون اللي بيجي في الدقيقة تسعين .. موسكو .. دخول العاصمة و القبض أو قتل (ستالين) مش حتفرق .. ده قصاد إن (هتلر) كان بيحسبها حسبة تانية .. حسبة الفلوس .. كنا إتكلمنا قبل كده عن إزاي الحرب العالمية الثانية كانت حرب بيحركها السعي ورا الموارد؟ .. انا عايز بترول يبقي أروح أحتل بلد فيها بترول .. عايز أرض زراعية يبقي أروح أحتل بلد عندها نهر و أرض خصبة .. ده كان معناه إن القوات الألمانية بدل ما كانت زي القطر اللي مبيقفش في محطات إضطرت تتقسم حتت صغيرة و كل حتة تروح تسيطر علي مكان شكل.

في سبتمبر 1941 القوات الألمانية حاصرت مدينة لينينجراد اللي هي دلوقتي مدينة سانت بطرسبيرج ثاني أكبر مدينة في روسيا بعد العاصمة موسكو .. الهدف الأساسي كان إن المدينة تقع في كام يوم و نسيطر علي مواردها الإقتصادية و نخلص بس ده محصلش .. كان المفروض اللمبة الحمرا تكون بتطلع صوت جرس إنذار في وش المخابرات الألمانية .. حصار لينينجراد بعد ما كان بيتخططله إنه يستمر كام يوم قعد سنين .. من 1941 لحد سنة 1944 .. أكتر حصار لمدينة تسبب في موت مدنيين في تاريخ البني أدمين .. كان المفروض إن المخابرات الألمانية تجيلها تقارير بإن السوفييت بيصنعوا طيارات أكتر ما الشبراوي بيعمل ساندوتشات فول و فلافل بس برده ده محصلش .. في أكتوبر 1941 عدد الطيارات السوفيتية اللي علي الجبهة بقت كعدد يمكن أكتر من الطيارات الألماني .. هنا (هتلر) إكتشف إنه حسبها غلط .. هو إكتشف إن العساكر كان عندهم حق .. كان المفروض يكسبوا بالقاضية .. كان المفروض يجيبوا جون في الدقيقة تسعين بس دلوقتي بقينا بنلعب في الإكسترا تايم و إحتمال الروس يكسبوا بضربات الجزاء .. والحل؟ .. الهجوم علي موسكو .. هنا المخابرات الألمانية قالتله يقطعني هو أنا مقلتلكش؟

الجيوش بتنتصر بالبنزين و العيش .. أوعي تنسي القاعدة دي .. أوعي .. الغزو الألماني لروسيا بدأ في يونيو 1941 و في ديسمبر كان مخزون البنزين و الأكل و الهدوم الشتوي اللي كان مخصص للجبهة خلص .. حتي العساكر الجديدة اللي المفروض تروح الجبهة بيحتاجوا وقت طويل عشان يقطعوا المسافات الطويلة لإن أرجع و أقولك روسيا بلد واسعة أوي خالص يعني .. بس عشان إحنا عارفين إن هي دي العقلية الألمانية يا (إبراهيم) فلما جه يوم 30 نوفمبر 1941 العساكر الألمان كانت وصلت علي عتبة العاصمة موسكو و علي بعد 30 كيلومتر بس من الداونتاون  .. معركة الدفاع عن موسكو كانت أول مرة الألمان يشوفوا بعنيهم الدبابتين الروسي الجداد KV-1 و T-34 .. الدبابتين كانوا إمكانياتهم معدية بمراحل قدرة المدافع المضادة للدبابات الألمانية اللي في الخدمة لدرجة إن يوم 20 نوفمبر إتبعت طقم مهندسين ألمان للجبهة عشان يتفرجوا بعنيهم علي اللي بتعمله فيهم البابات الروسي الجديدة.

الدبابة السوفيتية KV-1 اللي تستحق فعلاً يتقال عليها دبابة بحق و حقيقي .. حاجة فخيمة الصراحة.
الدبابة السوفيتية T-34 اللي فعلياً كانت من أهم الأسلحة اللي تحت إيد الروس في الحرب العالمية الثانية.

برده كان المفروض المخابرات الألمانية تنطق .. يا جدعان قواتنا بتتسحل في روسيا .. العساكر بتاعتنا من يوليو و أديهم في نوفمبر أهو بيحاربوا و حتي العساكر الجديدة اللي المفروض تروح تحل محلهم مش عارفة توصل .. فوق ده كله علي رأي طيب الذكر (نيد ستارك Ned Stark) لما كان دايماً يقول Winter is Coming .. يوم عن يوم و الروس بيجيبوا عساكر جديدة متفهمش بيجيبوهم منين .. درجة الحرارة وصلت -48 مئوية و سبحان الله زي ما يكون الروس دول عبارة دب قطبي بيلبطبط في المياه الساقعة .. حصار موسكو فشل .. عملية بارباروسا Operation Barbarossa باظت باظت خااالص .. في الوقت اللي حصار موسكو كان الهدف منه إن الألمان يجيبوا جون في الدقيقة تسعين بس الميكس بين البرد و الإرهاق و صمود الروس خلي الدنيا تقف .. من ديسمبر 1941 لحد أغسطس 1942 .. 9 شهور كاملة و الدنيا واقفة لحد ما إتقال إسم ستالينجراد.

ستالينجراد .. القاضية ممكن .. القاضية ممكن:

هي دلوقتي إسمها فولجا جراد علي إسم نهر الفولجا اللي هي بتقع عليه بس زمان المدينة دي كانت عبارة عن حقل نفط و إتبنت بيوت حوله .. أرجع و أقولك إن الحرب العالمية الثانية كان بيحركها السعي ورا الموارد .. القوات الألمانية في روسيا عايزة بنزين و ده حط ستالينجراد في مرمي سن الدبانة بتاع مدافع الألمان الرشاشة .. الهدف اللي إتحط للقوات الالمانية هو إحنا عايزين نسيطر علي ستالينجراد و مدينة باكو اللي تبقي دلوقتي عاصمة أذربيجان عشان خاطر البترول و في نفس الوقت نسيطر علي أوكرانيا عشان خاطر القمح .. أرجع تاني و أقولك إن الجيوش بتنتصر بالبنزين و العيش .. طب كده الألمان حددوا هم عايزين إيه؟ .. عايزين بقي نعرف هو ده حيتحقق إزاي؟ ..  فاكر لما قلتلك ان الجيش الألماني اللي دخل روسيا إتقسم 3 حتت؟ .. الحتة اللي في الشمال حتفضل زي ما هي محاصرة مدينة ليننجراد .. الحتة اللي في النص حتفضل زي ما هي واقفة علي عتبة موسكو .. هات بقي الحتة اللي في الجنوب و ركزلي عليها شوية .. كنت قلتلك إن الحتة  الجنوبية من القوات الألمانية اللي دخلت روسيا كانت بقيادة (جيرد فون روندشتيد) و كان تحت إيده 59 فرقة مقاتلة من ضمنهم قوات من رومانيا و المجر .. (هتلر) شال (جيرد فون روندشتيد) من منصبه و خد القوات بتاعته حط عليها كمان 37 فرقة قتالية جديدة بس القوات دي كلها حتتقسم لمجموعتين:

  • المجموعة A بقيادة الفيلدمارشال (فيلهلم ليست Wilhelm List) و ده كان تحت إيده الجيش الأول مدرعات و الجيش ال17 مشاة و التارجيت اللي إتحطله إنك تروح تسيطر علي مدينة باكو.
  • المجموعة B بقيادة الفيلدمارشال (ماكسميليان فون فايكس Maximilian von Weichs) و ده كان تحت إيده الجيش السادس بقيادة الجنرال (فريدريك باولوس Fredric Paulus) و الجيش الرابع مدرعات و ده التارجيت اللي كان قدامه هو ستالينجراد.

يوم 28 يونيو 1942 يعني تقريباً بعد سنة من بداية عملية بارباروسا اللي كانت Avengers: Infinity War نزل Avengers: Endgame .. الجزء الثاني و اللي المفروض إنه كان حيحسم الحرب علي الجبهة الشرقية .. قوات المجموعة A داست علي وش الروس و هي رايحة تزغرط في إتجاه باكو .. المجموعة A الدنيا معاها كانت ماشية زي السكينة في الجاتوه لدرجة إن (هتلر) أمر الجيش الرابع مدرعات و اللي كان المفروض إنه جزء من المجموعة B إنه بدل ما يروح ستالينجراد ينضم لقوات المجموعة A .. في يوليو 1942 قوات المجموعة A كانت بينها و بين الدانتاون بتاع مدينة باكو حوالي 113 كيلومتر اللي هو تخيل إنه مشوار أقل من ساعة بالعربية .. و بعد كده مفيش .. عارف فيلم النوم في العسل لما الرجل اللي قتل مراته بيقول ل(عادل إمام) مفييييييييش؟ .. الألمان مش عارفين يتقدموا متر واحد حتي بسبب مقاومة السوفييت لحد ما جه يوم 23 أغسطس و ده اليوم اللي المجموعة B وصلت لستالينجراد.

فيه أيام بتبقي سودا في تاريخ البني أدمين .. في حياة كل واحد فينا فيه يوم أتمني و بدعي ربنا إنه ميكونش حصلك و لو نصيبك إنك شفته  فده اليوم اللي بيكون نفسك تنساه .. يوم 23 أغسطس 1942 كان اليوم اللي (أندري يوريمينكو Andrey Yeryomenko) نفسه ينساه .. (أندري) كان قائد القوات السوفيتية في ستالينجراد و اللي كان تحت إيده الجيش 62 و الجيش 64 مشاة و اللي كان المطلوب منه إنه يلاقي طريقة ينقذ بيها مدينة ستالينجراد .. مدينة عايش فيها نص مليون بني أدم .. اليوم الأسود ده بدأ بغارات جوية مش عايزة تقف .. حاول تتخيل نفسك في زلزال و البيوت عماله تقع و الزلزال مستمر .. بتقول لنفسك يا رب الضرب يقف بس ده مبيحصلش .. زي ما يكون الطيارات الألماني مبتخلصش ولا المدافع بتاعتهم بتسخن و محتاجة ترتاح .. ستالينجراد كانت زي ما قلتلك علي نهر الفولجا زي ما كده نهر النيل قاسم القاهرة و الجيزة .. أهو تخيل الألمان جايين من ناحية الجيزة و وصلوا لضفة نهر النيل .. القوات السوفيتية إضطرت تنسحب من الجيزة خالص و تروح القاهرة و وسط القصف الجوي كل الكباري اللي بتربط نصي مديني ستالينجراد إتدمروا .. في اليوم الأسود ده (أندري) شاف بعنيه موت 40,000 بني أدم .. حاول بس تستوعب الأرقام .. حاول تتخيل الصدمة و المنظر .. حاول تتخيل إنك تبص علي نهر النيل تلاقي لونه أحمر من كتر الدم.

بداية من يوم 2 سبتمبر بعد ما زي ما قلتلك النص الغربي من ستالينجراد أو الجيزة بتاعتهم وقعت في إيد الألمان جه الدور علي النص الشرقي أو القاهرة .. في الأول الألمان مكانوش متخيلين حجم النكد اللي هم حيشوفوه .. زي ما إنت تروح البيت متأخر و ريحتك سجاير من كتر قعدتك علي القهوة مع صحابك ليلة الخميس .. إنت بتروح و إنت من جواك عارف إنك حتلاقي مراتك صاحية مستنية تزعق شوية .. إنت بتبقي متوقع الزعيق بس مش متخيل إن الموضوع حيفلت من إيدك لدرجة إنك ترمي عليها يمين الطلاق .. لما اللواء مشاة ميكانيكي رقم 71 ألماني بدأ يعدي نهر الفولجا و يخش شوارع الضفة الشرقية من ستالينجراد مكانوش متخيلين إن عساكر الجيش 62 الروسي حيبقوا مستخبيين وسط الأنقاض .. تبقي ماشي في أمان الله تلاقي عمارة واقعة بس معشش فيها قناصة .. تقدم الألمان في ستالينجراد كان بطيء .. بطيء لدرجة إن الزمن كان بيقف .. يوم 17 سبتمبر الجنرال (فريدريك باولوس) قائد الجيش السادس الألماني بقي قدام مشكلة كبيرة و حاول تحط نفسك مكانه.

دلوقتي أنا مش عارف أخش شوارع القاهرة أسيطر عليها .. حتقولي إضربها بالطيران .. حقولك ما أنا ضربتها .. حوريك صور طيارات الإستطلاع و أخليك تشوف بعنيك إن سلاح الجو مسابش عمارة سليمة في شوارع شرق ستالينجراد .. أضربك فين تاني مبقاش في وشك مكان .. مفيش حل غير دخول قوات برية علي الأرض .. العساكر السوفييت مستخبيين في كل حتة في البيوت المتدمرة .. ده في الوقت اللي جوه مقر قيادة عمليات الجيش السادس اللي هو أساساً بعيد 65 كيلومتر عن الجبهة تليفون الجنرال (باولوس) مش بيبطل رن .. (هتلر) عايز يسمع خبر إن ستالينجراد وقعت .. يوم 24 سبتمبر الأرقام كانت صعب إن حد يصدقها .. الجيش السادس خسر 8,000 عسكري ماتوا و 31,000 جريح .. قصاد إن الجيش 62 مشاة روسي خسر 80,000 عسكري .. إنت مستوعب الأرقام؟ .. مستوعب إن في شهر واحد السوفييت خسروا العدد ده من العساكر في مدينة واحدة؟

يوم 15 أكتوبر 1942 كان اليوم اللي الألمان بصوا للجزء الثاني بتاعهم و بدل ما كان حيبقي Avengers: Endgame لقوا نفسهم قدام نفس نهاية Infinity War .. السنة اللي فاتت اللي هي 1941 الشتاء و البرد خلانا قاعدين 9 شهور علي عتبة موسكو مش عارفين نعمل حاجة و عملية بارباروسا فشلت .. بعد سنة بنكرر نفس الغلطة تاني .. قوات المجموعة A مش عارفة توصل باكو .. قوات المجموعة B مش عارفه تخش ستالينجراد .. في الأول كان الهدف زي ما قلتلك هو السيطرة علي حقول النفط في باكو و ستالينجراد .. في أكتوبر بقي واضح للألمان إن مقاومة الروس ليهم خلت ان التارجيت بتاع باكو ده حيتأجل شوية .. ده معناه إن مبقاش قدامنا غير السيطرة علي ستالينجراد .. قصاد إن (ستالين) بقي واخد الموضوع بشكل شخصي .. المدينة متسمية علي إسمي و مش حتقع في إيد الألمان أيا كان الثمن .. في نوفمبر 1941 الألمان كانوا إلي حد ما خدوا حتت كتير من شرق ستالينجراد  .. لحد ما جه القفا.

ده كان الوضع في نوفمبر 1941 .. قوات الجيش السادس الألماني سيطرت علي غرب مدنية ستالينجراد و في طريقها إنها تكمل سكتها في نصها الشرقي .. الجيش الرابع الروماني كانت مهمته حماية ظهر الجيش السادس .. بس الروس لفوا حول الدفاعات الألمانية و خلال يومين الجيش السادس لقي نفسه متحاصر.

كلامي هنا حيبقي رايح أكتر للناس اللي بتتفرج علي كرة قدم .. عارف لما تكون بتتفرج علي ماتش بين فرقة مستحوذة و بتهاجم و فرقة تانية راكنة الأوتوبيس؟ .. عارف لما الفرقة اللي بتهاجم تخلي الباكين يتقدموا و يسيبوا شوارع في دفاعهم؟ .. أهو تخيل الفرقة اللي فضلت طول الماتش راكنة الأوتوبيس و بتعمل عظمة في الأجلي فوتبول تقوم رازعاهم هجمة مرتدة في الإكسترا تايم و يجيبوا جون .. الألمان فضلوا محاصرين مدينة ستالينجراد و نسيوا أو عمرهم ما فكروا إنهم يغطوا ظهرهم .. من سنة 1939 لحد سنة 1942 و الجيش الألماني هو اللي بيهاجم .. عساكر إتعودوا إن اللي قدامهم يجري و يهرب منهم أو يفضل يدافع .. زي ما تقول كده جيش بقاله سنين بيلعب سيكسي فوتبول و عمره ما جرب يعني إيه يدافع أو يركن الأوتوبيس .. فجأة يوم 19 نوفمبر 1942 الجيش الألماني السادس اللي كان مسئول عن دخول ستالينجراد لقي نفسه في وضع مجربش يبقي فيه قبل كده .. إنه يدافع.

تخيل نفسك عسكري ألماني بتصحي الصبح الساعة 6:30 علي صوت 3,500 مدفع ميداني روسي بيزغرطوا علي طول الجبهة .. شوية و طوابير دبابات روسية T-34 بتلف حول الجيش السادس الالماني عشان تحاصره و تقفل عليه الكماشة .. المنطق و العقل بيقولوا إن لما جيش يحس إنه حيتحاصر المفروض إنه يجري بسرعة من مكانه و يحاول يلاقي مخرج .. نفس اللي بيحصل لما كنت بتلعب كهربا و إنت صغير و تلاقي نفسك حتتزنق بين الحيطة و بين اللي بتلعب قدامه فبتحاول تلاقي أي ثغرة فاضية تجري منها بعيد .. ده المنطق .. متفهمش إزاي القوات الجوية أقنعت (هتلر) بإن إنسحاب إيه يا ريس بس كفا الله الشر .. إحنا الطيارين بتوعنا حيقدروا ينزلوا الأكل و الشرب و الذخيرة لرجالتنا المتحاصرين بالباراشوت .. متشغلش بالك إنت بس .. (هتلر) يا عيني صدق و ياريته ما صدق.

 أولاً إنت محتاج جسر جوي كامل عشان تقدر تنقل أكل و شرب و ذخيرة لجيش كامل لإن حاول تبقي مستوعب إنك بتتكلم عن 250 ألف بني ادم اللي هم الجيش السادس الألماني .. كل دول محتاجين أكل و شرب و ذخيرة و أدوية و ده معناه إنك بتتكلم عن عدد طيارات مكنش تحت إيد الألمان أصلاً .. كنا إتكلمنا قبل كده عن الجسر الجوي لإنقاذ برلين وقت الحرب الباردة و ياريت تراجع المقالة دي بس عشان تستوعب قد إيه الجسر الجوي ده صداع ما يعلم بيه إلا ربنا  .. ثانياً و ده المهم إن الدفاع الجوي و المدافع المضادة للطيارات و الطيارات السوفيتية بقوا يتسلوا علي الطيارات الألماني اللي بتحاول تنزل الأكل و الشرب للقوات المتحاصرة .. كان ممكن كل ده ميحصلش لو كان (هتلر) ساب الجنرال (باولوس) يتصرف و يناور بجيشه عشان يهرب بره الكماشة .. الهجوم السوفيتي بدأ يوم 19 نوفمبر و يوم 22 نوفمبر كان خلاص مصير الجيش السادس إتكتب .. لما إتعرف إن القوات الجوية مش عارفه تتنيل علي عينها تعمل حاجة القوات البرية حاولت تنقذ الجيش السادس المتحاصر بس المشكلة إن العساكر الالمان مبقاش فيهم حيل يحاربوا خلاص .. في 30  نوفمبر 1942 السوفييت بعتوا جواب لقائد الجيش السادس المتحاصر بإنه يقبل الإستسلام بس هو رفض .. رفض عشان الأوامر اللي جياله من (هتلر) بتقوله أوعي تستسلم .. أوعي .. ياريت الأمر جه بطريقة عادية إن يجيلك ميل في الشغل إنك مش حتروح إلا لما التسليمة تطلع .. مش ده اللي حصل .. (هتلر) قرر يرقي كل عساكر و ضباط الجيش السادس الألماني ترقيات إستثنائية .. (باولوس) إترقي من جنرال لفيلد مارشال زي ما كده تترقي من لواء لفريق .. الفكرة إن محصلش في تاريخ العسكرية الألمانية إن ضابط ألماني برتبة فيلد مارشال إستسلم قبل كده لجيش معادي .. أبداً.

نوفمبر عدي .. ديسمبر عدي .. يناير عدي .. و حاول تتخيل بس معاناة العساكر الألمان بتوع الجيش السادس .. حاول تغمض عينك و تتخيل أقصي درجة من درجات اليأس اللي ممكن يوصلها بني أدم خلقه ربنا .. حاول تتخيل إنك تبقي مع زمايلك بتصحي الصبح علي صوت المدافع و أنتوا أساساً مش عارفين مين فيكوا حيموت النهاردة؟ .. تخيل نفسك بتتمني إنك لو إتضربت تموت بسرعة لإن مفيش أدوية ولا مسكنات ألم للمصابين .. تخيل نفسك في فيلم الرعب ده 3 شهور .. تخيلت؟ .. يوم 31 يناير 1943 دبابة روسية وصلت لحد مقر قيادة الجيش السادس الألماني و يوم 2 فبراير إتمضي إتفاق إستسلام الجيش السادس.

الأرقام لوحدها مفجعة .. فاكر لما قلتلك إن ستالينجراد كانت مدينة عايش فيها نص مليون بني أدم؟ .. ستالينجراد إتضربت يوم 23 أغسطس 1942 و كان عدد سكانها 500,000 و الحصار عليها إتفك يوم 2 فبراير 1943 و كان عدد المدنيين اللي عايشين فيها 1,500 .. في أقل من سنة مات 90% من سكان المدينة .. الألمان خسروا في سنة 400,000 مقاتل .. الإيطاليين مات ليهم 130,000 .. المجر و الرومانيين مات ليهم 230,000 .. صدقني دي أرقام حقيقية مش أخطاء إملائية .. الناس دي كلها ماتت في معركة واحدة و دول كانوا القوات الغازية .. الروس مات ليهم 800,000 مقاتل يعني بتتكلم عن ضعف إجمالي عدد القوات النظامية في الجيش المصري كله .. مش بس كده .. الألمان و الطليان و الرومانيين و المجريين إتأسر منهم 500,000 عسكري إتعدموا كلهم .. كل ده حصل و جاي دلوقتي تقول إن فيروس كورونا ده غضب من ربنا؟ .. إحمد ربنا إنك مش بني أدم سواء روسي أو ألماني نصيبك كان انك إتحطيت في المعجنة دي.

المصادر:

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!