تابعونا

قتل السلاطين العثمانيين لاخواتهم .. الطريق لجهنم مفروش بالنوايا الطيبه

لما (محمد الثاني) طلع قانون بيسمحله انه يقتل اخواته فيه ناس كتير استغربت طب هي الناس سكتت ليه؟ .. هو ده مش ضد الدين؟ .. الحقيقه انك محتاج تفهم ان المواطن البسيط مش فارق معاه

6 ديسمبر، 2019 3.5 ألف

بدايه ان الناس في مصر تفتكر فجاه ان كان فيه حاجه اسمها الدوله العثمانيه و ان العثمانيين دخلوا مصر لا وكمان ان كان من ضمن عادات و تقاليد العثمانيين فكره قتل السلطان العثماني لاخواته عشان محدش فيهم ياخد منه الحكم جت بسبب مسلسل ممالك النار .. في الجزء الاول من المقاله دي انا اتكلمت عن الغزو العثماني لمصر و ازاي بدأ و خلص علي ايه .. النهارده انا حتكلم عن السؤال التاني اللي سالته في المقاله دي وهو هل فعلا سلاطين الدوله العثمانيه كانوا بيقتلوا اخواتهم؟ .. الاجابه هي اه .. ده كان بيحصل .. بس قبل ما تقول هيييييييييييييه او يادي النيله السودا علي حسب انت دماغك رايحه فين لازم تفهم حاجتين .. اول حاجه ان ده كان سلو بلد الاتراك .. دي حاجه خاصه بيهم ومش موجوده في حته تانيه و حنفهم مع بعض هي جت منين .. الحاجه الثانيه ان الموضوع مر بمراحل .. الاتراك مصحيوش الصبح فجاه وكلهم مقتنعين بفكره ان عشان الدوله تستمر لازم السلطان يقتل اخواته .. في المقاله دي حنحاول مع بعض نجاوب علي كذا سؤال:

  • ليه فكره قتل السلطان لاخواته بدات؟
  • ايه اللي خلي الاتراك يوافقوا عليها و ايه اللي خلاهم فجاه يرفضوها؟
  • ازاي السياسه دي اتلغت؟

خليني ابدا معاك بالسؤال الاول .. فكره قتل السلطان لاخواته دي جت منين؟ .. الدوله العثمانيه اتسمت علي اسم واحد اسمه (عثمان الاول) او (عثمان الغازي) وده انا اتكلمت عنه في مقاله فتح القسطنطينيه .. الرجل ده مات سنه 1324 ولما مات كان له ابنين .. واحد اسمه (اورهان) و الثاني اسمه (علاء الدين) .. يقال ان (اورهان) عرض علي اخوه ان الدوله العثمانيه تتقسم بينهم زي ما كان بيحصل في الامبراطوريه المغوليه مثلا لما مات (جنكيز خان) و اتقسمت المملكه علي عياله بس (علاء الدين) رفض علي اساس ان التقسيم ده في الاخر بيفرقع في وش الكل و بسببه بتحصل الحروب الاهليه زي ما برده حصل بين ولاد (جنكيز خان) .. سنه 1389 حصلت معركه كوسوفو الاولي وفي المعركه دي مات السلطان (مراد الاول) ابن (اورهان)  وده كان اول و اخر سلطان عثماني يستشهد في ميدان معركه .. المشكله ان (مراد الاول) مات من غير ما يحدد مين اللي حيمسك الحكم من بعده و ده كان السبب ان ولعت الخناقه بين عياله الاتنين (بيزيد) و (يعقوب) .. الاتنين حاربوا بعض و يقال ان (يعقوب) مات مقتول والحكم راح ل(بيزيد الاول) .. عشان ربنا مبيرضاش بالظلم فسنه 1402 قامت الحرب بين العثمانيين و بين الدوله التيموريه ودي كانت فرع من فروع الامبراطوريه المغوليه وحصلت معركه انقره المشهوره اوي في السنه دي وقدر (تيمور لانك) انه يأسر (بيزيد الاول) وده برده كان اول و اخر سلطان عثماني يتاسر في ميدان معركه .. هزيمه الاتراك في معركه انقره كانت مصيبه سودا و حلت فوق دماغهم .. .. المشكله مكنتش في الهزيمه في حد ذاتها .. الاتراك مكانوش ولا حيكونوا اول امبراطوريه تتهزم في معركه .. المشكله ان (بيزيد الاول) كان له 4 ابناء و الاربعه دخلوا مع بعض في حرب اهليه استمرت 11 سنه .. كل واحد من الاربعه يتحالف مع دوله اجنبيه ضد اخواته .. المغول و البيزنطيين و الصرب كلهم كان ليهم ايد في ان الحرب الاهليه دي تستمر .. الحرب دي خلصت في يوليو 1414 بعد ما كانت الدوله قربت كلها تقع .. الحرب الاهليه دي كانت جرح جامد اوي في نفسيه الاتراك وهي السبب في ان قواعد كتير اتحطت عشان تضمن ان اللي حصل ده ميحصلش تاني .. حاجه كده لما تبقي شغال في شركه مقضياها سداح مداح وتحصل مصيبه و يجي مدير الشركه يقولك لا بقي احنا لازم نطبق اللايحه عشان الهبل ده ميحصلش تاني.

الحرب الاهليه دي خلت الاتراك يقولوا لنفسهم ان سبب مهم في ان الحرب دي تقوم و تستمر السنين دي كلها هي النفوذ الاجنبي .. احنا سبنا دول اجنبيه تحط صوابعها في اماكن حساسه وده مينفعش يحصل تاني .. ده خلاهم يقرروا ان من هنا و رايح مفيش حاجه اسمها ان السلطان العثماني يتجوز بنت مش تركيه ..حتي البنات الاجانب مبقاش مسموح ليهم انهم يبقوا ضمن حريم السلطان .. في نفس الوقت بقي فيه اعتقاد عند العثمانيين ان فكره ان السلطان يموت فعياله يتخانقوا مع بعض علي مين يمسك وراه دي مش جايبه همها و لبست البلد كلها في الحيط .. لازم يبقي فيه طريقه للانتقال السلمي للسلطه .. (محمد الثاني) او (محمد الفاتح) اللي كلنا عارفينه بانه هو اللي فتح القسنطينيه جه قالهم بسيطه .. حل المشكله دي عندي ..  هو اول سلطان عثماني يبدا حكمه بانه يقتل اخوه الغير شقيق واللي كان صدق او لا تصدق عنده 8 شهور بس .. مش كده وبس .. (محمد الثاني) خلاها قانون ملزم للسلطان العثماني انه بمجرد تنصيبه لازم يقتل اخواته بحجه ان ده عشان خاطر مصلحه الدوله .. وعشان يعني ميتقالش ان (محمد الثاني) استباح دم اخواته فهو قال ان الطريقه الانسب لاعدام اخوات السلطان من هنا و رايح هي الخنق .. مش كده وبس .. (محمد الثاني) وهو لسه عايش قال انه عايز ابنه (جم) هو اللي يمسك من بعده .. بس كانت فيه نقطه .. (محمد الثاني) كان فتح القسنطينيه خلاص و بقت هي عاصمه الدوله وده خلق خازوق ما يعلم به الا ربنا.

اسمحلي ابقي انا محامي الشيطان دلوقتي و احاول اقعد مكان دماغ (محمد الثاني) عشان افهمك هو كان بيفكر ازاي .. انا عايز احط اساس ان لما سلطان عثماني يجي من بعدي و يموت البلد متقعش .. حلو .. قلت كمان ان من بدري اهو اخترت ابني الكبير (جم) عشان يجي من بعدي .. حلو فشخ . . دلوقتي (محمد الثاني) كجزء من تأهيل (جم) انه يمسك الحكم من بعده خلاه هو و اخوه (بيزيد الثاني) يمسكوا ولايات مختلفه من الدوله العثمانيه عشان يتعلموا اساس الحكم .. الاول تمسك محافظه وبعد ما عظمك ينشف تمسك البلد كلها .. يا سلام هي دي التربيه ولا بلاش .. بس عشان القسنطينيه هي العاصمه فلازم (جم) يمسك ولايه قريبه من القسطنطينيه عشان لما (محمد الثاني) يموت يلحق (جم) يجري علي العاصمه عشان ينصب نفسه سلطان .. بمجرد وفاه (محمد الثاني) حصل تمرد للقوات الانكشاريه في القسنطينيه و الرسول اللي اتبعت عشان يروح ل(جم) يقوله اجري علي العاصمه نصب نفسك سلطان اتمسك و (بيزيد الثاني) دخل القسنطينيه قبل اخوه و نصب نفسه سلطان .. (جم) خد رجالته و حارب (بيزيد الثاني) بس هو اتهزم و هرب وفضل منفي بره الدوله العثمانيه لاكتر من 10 سنين .. لاكتر من  10 سنين و (جم) صداع في راس اخوه (بيزيد الثاني) .. اهم حاجه تفهمها عن الدوله العثمانيه انها كانت شبه Game of Thrones كده بالضبط .. نفس جو المؤامرات و اللعب من تحت الطرابيزه .. في اواخر ايام (بيزيد الثاني) ولما جت سنه 1511 ابنه الكبير (احمد) اللي كان ولي العهد قال لنفسه ان ابويا عجز و خرف وجه الوقت يطلع معاش و كفايه عليه كده بقي .. (احمد) عزل ابوه من الحكم وده خلي اخوه (سليم) يدخل في تمرد مفتوح ضد اخوه قال يعني ازاي ياض انت ياض تقعد ابويا في البيت مع ان (احمد) كده كده كان هو ولي العهد .. (بيزيد الثاني) حس ان عياله بيورثوه بالحياه فدخل في حرب ضد ابنه (سليم) و هزمه و نفاه لشبه جزيره القرم بين روسيا و اوكرانيا دلوقتي و طلع قرار بمنع ابنه (احمد) من دخول القسنطينيه.

بعد كده جه (سليم الاول) اللي دخل مصر و اتكلمنا عنه في الجزء الاول و بعد ما مات (سليم الاول) انتقلت السلطه بشكل سلمي لابنه (سليمان القانوني) اللي صادف ان كل اخواته ماتوا موته طبيعيه وهم صغيرين .. (سليمان القانوني) كان رجل محترم جدا كسياسي و كرجل دوله بس كرجل هو فيه خصله بنت كلب اوي انه بيموت في الستات .. مش عيب .. فيه رجاله كتير بتحب الستات .. المشكله ان (سليمان القانوني) كسر التقليد اللي اتحط في الدوله بانه بدا يدخل بنات اجانب ضمن حريم السلطان وهنا انا عايز اتكلم عن اتنين ستات بالذات من ضمن حريم السلطان (سليمان القانوني) .. الست الاولانيه هي (ماه دوران Mahidevran) اللي يقال انها يا من البانيا يا من شبه جزيره القرم ودي خلفت من (سليمان القانوني) ابنه الاول (مصطفي) واللي كان ولي العهد  .. الست التانيه هي (روكسلانا) واللي بره بيسموها Hurrem ودي كانت من روسيا .. (روكسلانا) كانت عارفه ان بمجرد ما (مصطفي) يمسك الحكم من بعد ابوه فاول حاجه حيعملها انه يقتل عيالها (سليم الثاني) و (بيزيد الثالث) فهي دبرت مؤامره عشان توقع بين (سليمان) و ابنه (مصطفي) وفعلا السلطان امر باعدام ابنه الكبير وده يعتبر اكبر غلطه عملها (سليمان القانوني) في حياته .. ولسه (سليمان) عايش عيال (روكسلانا) اللي هم (سليم الثاني) و (بيزيد الثالث) دخلوا في حرب اهليه ضد بعض .. (سليمان) وقف في صف (سليم الثاني) والاتنين هزموا (بيزيد الثالث) اللي ملقاش حل غير انه يطلب اللجوء السياسي عند الدوله الصفويه في ايران .. يقال ان (سليمان القانوني) هدد الشاه بتاع الدوله الصفويه واللي قرر انه عشان ميدخلش في حرب خسرانه ضد العثمانيين انه يقتل (بيزيد الثالث) هو و عياله الاربعه .. سنه 1566 (سليم الثاني) بقي السلطان .. (سليم الثاني) مكنش سهل خالص .. هو شاف بنفسه ازاي الاخوات بيقتلوا بعض عشان الكرسي فهو تقدر تقول كده اخترع طريقه جديده لانج عشان يضمن ان عياله من بعده ميدخلوش في نفس سكه الدم اللي هو دخلها .. الفكره بمنتهي البساطه ان ولي العهد مش حينام غير ما ست واحده بس قبل ما يمسك الحكم وعن طريق شويه شغل طبي بالاعشاب و بانظمه غذائيه معينه عشان يضمن انه يخلف من الست دي طفل ذكر واحد .. ولي العهد بيتولي الحكم قول مثلا وهو عنده 25 سنه و ابنه الوحيد حيكون خلاص كبر بما يكفي و بمجرد ما ولي العهد بقي هو السلطان فحيبقي من حقه انه ينام مع الستات اللي هو عايزها و يخلف زي ما هو عايز .. الفكره ان ابنه الاولاني حيكون خلاص كبر و لما السلطان يموت و ابنه الكبير يمسك مكانه حيكون اخواته التانيين من الستات اللي ابوه نام معاهم بعد ما بقي سلطان لسه صغيرين و حيبقي سهل انه يخلص منهم .. سنه 1574 لما (سليم الثاني) مات ابنه (مراد الثالث) كان عنده  5 اخوات لسه صغيرين و عايشين في القصر فكان سهل عليه انه يخلص منهم كلهم ولانهم لسه صغيرين.

غالبا دلوقتي انت يا تهت يا زهقت من كتر الدم و قتل الاخوات و اسامي السلاطين فالحمد لله جه الوقت اني اقولك ايه اللي حصل عشان يخلي الاتراك فجاه يقولوا ان كده كتير ولازم السياسه دي تتلغي؟

(مراد الثالث) مشي علي نفس الخطه اللي رسمها ابوه (سليم الثاني) .. اتجوز ست واحده و خلف منها ولد واحد اسمه (محمد الثالث) لحد ما (مراد الثالث) بقي هو السلطان و (محمد الثالث) كبر و بقي شحط كبير فساعتها (مراد الثالث) قالك انا عايز اعيش رجولتي بقي .. الرجل بسم الله ما شاء الله خلف 19 عيل .. لما (مراد الثالث) مات وجه وراه ابنه الكبير (محمد الثالث) فهو قرر يقتل اخواته ال19 .. الناس جاتلها صدمه وهي شايفه19  نعش ل19 طفل خارجين من القصر و رايحين يتدفنوا .. هنا الراي العام في الشارع بدا يقول ان كده كتير و الوضع ده مينفعش يكمل .. حاجه كمان وهي ان لما (مراد الثالث) مات وجه مكانه ابنه (احمد الاول) كان يدوبك عنده 13 سنه ومكنش لسه اتجوز وله اخ صغير اسمه (مصطفي) .. طب افرض (احمد) قتل اخوه (مصطفي) و طلع (احمد) مبيخلفش .. ساعتها الدوله العثمانيه حتنتهي .. سنه 1617 مات (احمد الثاني) ولان عياله كانه لسه صغيرين فالقاضي حكم بان اخوه (مصطفي الاول) هو اللي يمسك الحكم من بعده ودي كانت اول مره السن هو اللي يقرر مين يحكم الدوله العثمانيه .. (مصطفي الاول) لغي مشروعيه قتل السلطان لاخواته واللي (محمد الثاني) حطها كقانون للدوله .. مش كده وبس .. (مصطفي الاول) حط قانون ان لو السلطان العثماني حب يقتل اخواته فهو لازم الاول ياخد موافقه مفتي الدوله و اللي في 99.9% من الحالات كان بيرفض.

في الاخر فيه حاجتين لازم تكون عارفهم .. لما (محمد الثاني) طلع قانون بيسمحله انه يقتل اخواته فيه ناس كتير استغربت طب هي الناس سكتت ليه؟ .. هو ده مش ضد الدين؟ .. الحقيقه انك محتاج تفهم ان المواطن البسيط مش فارق معاه .. ما يولع الحكم باللي عايز يحكم .. انا مالي انا ان السلطان يقتل اخواته ولا لا انا المهم عندي اني اعيش في بلد فيها اكل و شرب و شغل ..انت شخصيا عايش كده .. انت عايز تفهمني ان النظام اللي احنا فيه انت موافق علي كل قراراته بس انت متقدرش تفتح بقك ولو تقدر فانت مش عايز .. نقطه تانيه وهي ان (محمد الثاني) فتح القسطنطينيه .. انت متخيل ده معناه ايه؟ .. لو بكره الصبح (السيسي) فتح القدس و تاني يوم طلع قرار بانه عايز يقتل كل الناس اللي اسمهم (فؤاد) فانت شخصيا مش حتعترض .. و اعترض ازاي علي الرجل اللي فتح القدس .. الناس سكتت لحد ما حصلت حاجه جابتلهم صدمه .. صحيوا الصبح لقوا جنازه 19 طفل .. دي الصدمه اللي خلتهم يقولوا يولع وهم الاستقرار اللي احنا عايشين فيه .. حريم السلطان لعبوا دور .. نفوذ الانكشاريه لعب دور .. التدخل الخارجي لعب دور .. المجتمع العثماني كان معقد و مكلكع لدرجه انك مينفعش تختذل دراسته و فهمه علي ان (محمد الثاني) قتل اخوه و طلع قانون بتبرير ده وبالتالي فالعثمانيين دول ولاد كلب كلهم .. الدنيا اعقد من كده .. متحاولش تبص للموضوع علي انه صح و غلط من وجهه نظرك وانت عايش في سنه 2020 .. بصلها من وجهه نظر الناس اللي عاشت وقتها و صدقني مش حتحس بنفس احساس حرقه الدم اللي انت حاسس به دلوقتي.

المصادر:
كتاب The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire كتبه (ليزلي بيرس Leslie Peirce) سنه 1993 وتقدر تنزله من اللينك ده:
https://www.scribd.com/document/346064107/Peirce-Leslie-P-The-imperial-harem-Women-and-sovereignty-in-the-Ottoman-Empire-1993-pdf

حلقه  بعنوان Why did the Ottomans Sultans kill their brothers? علي YouTube وده لينك الحلقه لو حبيت تتفرج عليها:
ps://www.youtube.com/watch?v=vN7LgUIOAVw

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!