تابعونا

سليمان القانوني .. يا تموت بطل يا تعيش لحد ما تكره نفسك .. الجزء الأول.

الأتراك في طبيعتهم شعب بيخاف من الحسد والتشاؤم عندهم بيجري في دمهم مع كرات الدم الحمرا والبيضا .. (سليم الأول) توفي سنة 1520 ميلادي اللي هي 925 هجري .. (سليمان) إتولد سنة 900 هجري وكان عنده 25 سنة لما مسك الحكم كعاشر سلاطين الدولة العثمانية .. السلطان العاشر اللي إتولد مع أول سنة في القرن العاشر الهجري.

28 مارس، 2020 6.2 ألف

لينك التسجيل الصوتي للمقالة علي Sound Cloud:
https://soundcloud.com/user-112011687-312727988/rfvlt6hyknqe

(سليمان القانوني) من أكتر الشخصيات المعقدة اللي ممكن تتكلم وتقرأ عنها .. الرجل ده مش ببالغ لو قلتلك إنه أعقد من شخصية زي الجوكر مثلاً بكل تفاصيلها وطيبتها في الأول وتحوله في الأخر لبني أدم عنيف لأقصي درجة ..  (سليمان) عمل كل حاجة إنت نفسك تعملها في حياتك .. كتب قوانين وبني مؤسسات .. حارب عشان يوسع ملكه .. دافع عن دينه .. بني مساجد .. حب واحدة ست عشقها بكل كيانه .. وبعد كل ده هد كل حاجة .. بما إننا جبنا سيرة الجوكر فلو حبيت إني ألخلصلك حياة (سليمان القانوني) واحد من أهم حكام الحضارة الإسلامية فخليني أرجعك لمشهد في فيلم The Dark Knight لما (هارفي دينت Harvey Dent) كان بيتكلم مع (بروس واين Bruce Wayne) عن رأيه في شخصية باتمان وقاله جملة عجبتني أوي .. You either die a hero, or live long enough to see yourself become the villain .. يا تموت وإنت بطل يا تعيش لحد ما تلاقي نفسك واحدة واحدة بتتحول من البطل للشرير .. زي ما قلت دلوقتي وحفضل أكررها طول الحكاية اللي بنحكيها .. إحنا بنتكلم عن شخصية معقدة جداً ومينفعش بأي حال من الأحوال تتعامل مع (سليمان القانوني) علي إنه فيلم بتديله Rating علي IMDB أو Rotten Tomatoes .. إنت بتتكلم عن بني أدم ولإننا بنتكلم عن بني أدم فخلينا نبدأ حكايتنا من البداية.

المرحلة الأولي من حياة (سليمان القانوني) .. لن أعيش في جلباب أبي:

أزمة (سليمان) اللي عقدت طفولته وهو صغير لحد ما كبر كانت أبوه .. مين فينا علاقته بأبوه مش متوترة بس يمكن الموضوع أصعب شوية لما أبوك يبقي (سليم الأول) سلطان الدولة العثمانية .. (سليم) كان شخصية برده معقدة شوية .. هو كان بيفهم جداً .. لو حط حاجة في دماغه بيعرف يوصلها ومكنش عنده أي مشكلة يضحي بأي حاجة عشان يوصل لهدفه .. كان مغرور حبتين وده طبيعي في السلاطين .. مبيكرهش أكتر من الأخطاء ودي المشكلة .. لو إنت واحد من مستشاريه وغلطت فاعمل حسابك راسك حتودع جسمك .. مين فينا مقابلش ناس زي (سليم الأول) في شغله؟ .. مع فرق الدموية طبعاً .. (سليم الأول) كان لحد ما مسك ابنه (سليمان) الحكم كان فعلياً أعظم من مسكوا حكم الدولة العثمانية .. هو اللي ضم الشام ومصر والحجاز والجزائر .. (سليمان) من وهو صغير كان شايل هم اليوم اللي يتقاله فيه الباقية في حياتك والدك تعيش إنت .. سنة 1513 (سليم الأول) قتل كل أخوات (سليمان) ضمن سياسة قتل الإخوات اللي كانت متبعه وقتها عشان لما (سليمان) يكبر ويمسك الحكم محدش من أخواته ينقلب عليه .. تخيل نفسك للحظة مكان (سليمان) قبل ما تكمل قراية .. لو إنت عارف إن أخواتك إتقتلوا عشان إنت تحكم فهل أصلاً حتستني اليوم اللي إنت تمسك الحكم فيه؟ هل أصلاً حتبقي عايز تحكم؟ هل حتحب والدك بعد ما حرمك من إن يبقي ليك أخوات؟ حتقبل اللي هو عمله عشانك؟

أهم شخصية في حياة (سليمان) كان واحد صاحبه اسمه (إبراهيم) .. هو كان يوناني ومسيحي .. (إبراهيم) هو اللي جري علي (سليمان) يبلغه بخبر وفاه أبوه .. هما كانوا في حتة اسمها ماسينا في تركيا دلوقتي .. وقتها مكنش حد عارف إن السلطان مات .. متنساش إن وقتها مكنش زي ما دلوقتي رئيس أي بلد بيموت فالناس بتفتح الدستور تقرأ هو الدستور بيقول مين يمسك الحكم بشكل مؤقت لحد ما تتعمل إنتخابات جديدة .. وقتها الوضع مكنش كده .. لو حد من حكام الولايات العثمانية شم خبر إن السلطان مات ومحدش مسك مكانه فحيثور ضد حكم العثمانيين .. (سليمان) و(إبراهيم) خدوا 8 أيام عشان يوصلوا العاصمة إسطنبول .. 8 أيام كانت كلها تفكير وتخطيط ونقاش .. يا تري (سليمان) حيعمل إيه؟ .. إيه أول خطوة؟

هو عارف إن حكمه في بدايته علي الأقل حيبقي مفيهوش مشاكل عشان هو ملوش أخوات عايشين فمش حيبقي قلقان إن تتعمل ضده مؤامرات جوه البلاط الملكي .. 8 أيام تخطيط مع (إبراهيم) لحد ما وصل .. هناك أول حاجة عملها إنه راح لمقبرة (أبوأيوب الأنصاري) رضي الله عنه واحد من صحابة النبي (عليه الصلاة والسلام) وكان ضمن جيش سيدنا (معاوية بن أبي سفيان) رضي الله عنه اللي حاول يفتح القسطنطينية وأستشهد هناك والمقبرة دي كانت تعتبر وقتها أكتر مكان له قدسية عند الأتراك .. تحسهم شايفينها حتة من ريحة النبي (عليه الصلاة والسلام) .. (سليمان) صلي عند الضريح بتاع (أبوأيوب الأنصاري) وبعدها دفن والده .. من ضمن التقاليد العثمانية إن المفتي خلاه يلبس سيف (عثمان الأول) الذهبي مؤسس الدولة العثمانية عشان يتم تنصيب (سليمان الأول) كسلطان للعثمانيين.

الأتراك في طبيعتهم شعب بيخاف من الحسد والتشاؤم عندهم بيجري في دمهم مع كرات الدم الحمرا والبيضا .. (سليم الأول) توفي سنة 1520 ميلادي اللي هي 925 هجري .. (سليمان) إتولد سنة 900 هجري وكان عنده 25 سنة لما مسك الحكم كعاشر سلاطين الدولة العثمانية .. السلطان العاشر اللي إتولد مع أول سنة في القرن العاشر الهجري اللي هو صباح الحظ الأسود يا أبوعمو .. الأتراك كمان بطبيعتهم شعب عاطفي حبتين .. ثاني يوم من حكمه كبارات البلد جم يعزوه .. أول قرار عمله إنه يبني جامع تكريماً لإسم أبوه .. يمكن بكده كان زي ما يكون بيقول لباباه أنا مسامحك .. يمكن كان بيعتذرله .. بس في نفس الوقت الرسالة اللي كان عايز يوصلها للبلد إنه مش زي أبوه .. الخوف اللي كان (سليم الأول) زارعه في قلوب مستشاريه ووزراءه حيتشال .. (سليمان) عمل زي لما تبقي شغال في شركة ويتعين Team Leader جديد عليك وأول حاجة يعملها يعزم الفريق كله بتاعه علي الغدا عند روستو ويحلوا بعدها عن النجمة النابلسية.

(سليمان) عطي منحة لكل عساكر الإنكشارية اللي تعتبر القوات الخاصة بتاعة القوات المسلحة العثمانية .. ومش بس عطي منحه للعساكر .. عطي منحة لكل موظفي الدولة .. قرر يعفوا عن كل اللي إتسجنوا وقت حكم أبوه .. اللي إتنفوا  بره البلد تحت حكم أبوه قالهم يرجعوا بلدهم تاني .. لغي حظر دخول البضايع الإيرانية وده القرار اللي طلعه (سليم الأول) والناس كلها كانت كارهاه بس كان ضمن الحرب التجارية بين العثمانيين والصفويين .. بس في نفس الوقت هو مكنش كيوت أوي يعني .. هو إتكلم مع (إبراهيم) في النقطة دي بالذات خلال رحلتهم من ماسينا لإسطنبول .. فيه ناس لازم تتعدم .. بس مش كتير .. مجرد الناس اللي تستحق تتعدم عشان ميتقالش إن السلطان كيوت .. إن وقتها يتقال إن السلطان كيوت دي كان زي ما تكون دعوة لأي حد إنه يثور عليه .. بس حتي ده ممنعش إن يبقي فيه بهايم متفهمش الرسالة اللي هو كان عايز يبعتها.

يدوبك لسه (سليمان) بيقول يا رحمن يا رحيم والي الشام ثار عليه .. والي الشام خد جيشه وراح يحاصر مدينة حلب .. كان يُقال إن اللي شجع والي الشام إنه يثور هو إنه تخيل إن والي مصر حيقف معاه .. اللي مكنش حد يعرفه إن والي مصر زي ما بعت رسالة لوالي الشام قاله أنا في ظهرك يا زميلي فهو برده بعت رسالة ل(سليمان) قاله خلي بالك أصاحبي .. (سليمان) شاف اللي بيحصل وقال لنفسه دي فرصة .. التكرار بيعلم الحمار .. هو خد جيشه كله .. هو كان عارف إن دي مبالغة إنه يعمل تعبئة عامة للقوات المسلحة بتاعته كلها عشان مجرد والي عمل ثورة بس ده كان المطلوب .. المطلوب هو إن الناس تفهم إن أنا طيب وكل حاجة بس وقت الغلط بحدف زلط .. الثورة في الشام إنتهت بمنتهي القسوة .. ووالي مصر إتكافيء بمنتهي الكرم .. أظن الرسالة وصلت للكل.

المرحلة الثانية من حياة (سليمان القانوني) .. والنعمة لخليكي تنامي من المغرب يا أوروبا:

إذا كان أبو (سليمان) اللي هو (سليم الأول) كان مركز علي توسيع حكمه في الشرق الأوسط وقدر إنه يضم الشام ومصر ف(سليمان) كان بيفكر في حاجة تانية خالص .. أوروبا .. هو و(إبراهيم) اللي بعد ما (سليمان) بقي سلطان بقي دراعه اليمين ومستشاره الخاص قعدوا يحسبوها ولقوا إن عشان الأتراك يخشوا أوروبا عندهم مشكلتين لازم يتحلوا الأول .. المشكلة الأولي هي بلجراد عاصمة مملكة المجر واللي دلوقتي عاصمة صربيا .. المشكلة الثانية هي جزيرة رودس في البحر المتوسط اللي تحت سيطرة حاجة اسمها فرسان رودس وخليني أكلمك عن المشكلتين دول بشوية تفصيل صغيرين:

  • عارف لما يبقي عندك حمام فيه كذا حوض بس إنت حاطط محبس عند مدخل الحمام عشان تفصل المياه عنه .. أهي بلجراد هي المحبس اللي مانع الأتراك إنهم يدخلوا أوروبا .. علي فكرة المشكلة دي قديمة يعني (سليمان) مصحاش الصبح إكتشف إن بلجراد واقفه في زوره .. إذا كان (سليمان) إستلم الحكم سنة 1520 ففي سنة 1456 الأتراك تحت حكم (محمد الثاني) حاولوا يدخلوا بلجراد وخدوا علي قفاهم .. (سليمان) كان مقتنع من جواه إن الحاجة اللي أجداده فشلوا يعملوها هو حيعرف يحققها.
  • جزيرة رودس علي الناحية الثانية كانت مشكلة في طريق سيطرة الأتراك علي البحر المتوسط .. منطقياً ده كان المفروض يحصل .. إنت مسيطر علي تركيا وسوريا ولبنان ومصر .. المفروض إن أي سفينة شايلة العلم العثماني تعدي في البحر المتوسط وهي حاسة بالأمان زي ما إنت كده بتبقي مش شايل هم تقوم من سريرك تخش الحمام في بيتكوا .. المشكلة إن جزيرة رودس كانت عاملة زي ما يكون الشقة عندك فيها فار إنت مش عارف تخلص منه فكل مرة بتطلع من أوضتك بتبقي خايف .. تاني ..  جزيرة رودس دي مكانتش مشكلة ظهرت فجأة كده في عهد (سليمان) .. لأكتر من 75 سنة وسلاطين العثمانيين قبله حاولوا يسيطيروا علي الجزيرة وفي كل مرة بيفشلوا.

وسط كل التخطيط والتفكير مع (إبراهيم) فجأة الحرب اللي (سليمان) كان بيحلم بيها جاتله لحد عنده .. لحد السنة اللي (سليمان) مسك فيها الحكم كانت فيه معاهدة سلام بين العثمانيين والمجريين بحيث إن المعاهدة بتقول إن لازم المجر تدفع جزية سنوية للأتراك في مقابل إن الأتراك والمجريين يتعاملوا مع بعض بنظام يا نحلة لا تقرصيني ولا عايز عسل منك .. لما (سليمان) مسك الحكم فملك المجر قرر إنه مش حيدفع الجزية .. المشكلة مش في كده .. المشكلة إنه أعدم السفير العثماني اللي كان جاي عشان ياخد الجزية السنوية .. دي كانت الشرارة اللي (سليمان) كان بيحلم بيها .. مفيش حد يستجري يمد إيده علي رجالتي .. إذا كان مبرر الحرب بقي في إيده فلازم يذاكر كويس والحقيقة إن (سليمان) إستغرب جداً لما بدأ يذاكر المملكة المجرية اللي هو عايز يعصرها ينزل منها مجريين صغيرين لإن الفروقات بين المجر وبينه وقتها كانت زي الفرق بين الأهلي وبلدية المحلة كده:

  • إذا كان الأتراك الحكم عندهم بيورث من الأب لإبنه فالمجريين كانوا بينتخبوا ملوكهم ولإنهم زهقوا من سيطرة الملوك أصحاب الشخصيات القوية اللي بيمشوا كلامهم علي الأمراء والأغنياء فواحدة واحدة بقوا ينتخبوا ملوك تقدر تقول عرايس ماريونيت ملهمش أي صوت ولا شخصية .. ملك المجر اللي أعدم سفير (سليمان) كان عيل صغير لسه مكملش 14 سنة.
  • إذا كان المجريين في المرة اللي فاتت اللي (محمد الثاني) حاول يدخل فيها بلجراد كان وراهم تحالف أوروبي قوي فالمرة دي فعلياً محدش كان فاضي يقف مع المجر .. اللي حصل وقتها إن كانت فيه شبه حرب أهلية دينية في أوروبا بدأت إن فيه قسيس راح من نفسه كده كتب ورقة وعلقها باب الكنيسة في مدينه فورمز Worms اللي كانت وقتها عاصمة الإمبراطورية الرومانية المقدسة اللي هي ألمانيا دلوقتي وكتب في الورقة دي إن يا جدعان بابا الفاتيكان مش مُنزه من كل خطيئة ولا حاجة وإن رضا بابا الفاتيكان عنك ملوش أي علاقة إنك تضمن إنك داخل الجنة بالبريد المستعجل .. الورقة دي قسمت الكنيسة الكاثوليكية نصين .. فعلياً مكنش فيه حد فاضي يقف مع المجر .. بابا الفاتيكان الناس في الشارع بتقوله إنت لا بابا ولا نيلة .. (تشارلز الخامس Charles V) إمبراطور الإمبراطورية الرومانية المقدسة ويمكن أهم شخصية في أوروبا متخانق مع ملك فرنسا .. ده معناه إن الفرنسيين  من ناحيتهم مكنش عندهم أي مانع إن الأتراك يدخلوا المجر لإن ساعتها (تشارلز الخامس) مش حسيب جيرانه المجريين يقفوا قصاد العثمانيين لوحدهم وحيضطر يساعدهم وبكده حيبقي بيحارب علي جبهتين.

(سليمان) حسبها بالورقة والقلم .. كده مفيش حد ممكن يقف مع المجر إلا جمهورية البندقية أو فينيسيا زي ما إنت عارفها .. (سليمان) قبل ما يعلن الحرب علي المجر بعت سفير للبندقية وعرض عليهم إتفاقية تجارة تقدر تقول عليها زي ما (دون كورليون) كان دايماً بيقول في فيلم The Godfather اللي هو  I gave them an offer they can’t refuse .. (سليمان) خطط لغزو المجر زي ما إنت ما بتذاكر لإمتحان الفاينال في الكلية .. كل حاجة إتعمل حسابها .. حصاره لبلجراد بدأ بقصف مدفعي إستمر أسابيع بس حتي ده مجابش نتيجة .. جرب الخيانة وجاسوس إتزرع جوه المدينة قاله إزاي يفتح أبوابها وفعلاً قواته دخلت بس المجريين قدروا يصدوا الهجوم .. في يوم جاله جواب من القوات الصربية الأروثوذوكسية اللي من ضمن قوات الدفاع عن بلجراد .. القوات دي مكنش عندها مشكلة إنها تعيش تحت حكم المسلمين ولا إنهم يموتوا عشان يدافعوا عن الكاثوليك .. (سليمان) وافق علي عرضهم وعطالهم أرض جنب أسطنبول عشان يعيشوا فيها .. (سليمان) دخل بلجراد وهو حالف لاينتقم .. مفيش حد شايل سلاح وإتساب يعيش .. الكنيسة الكبيرة في المدينة إتقلبت لجامع و(سليمان) خطب في أول صلاة جمعة بعد سقوط المدينة من جوه الكنيسة دي.

دخول بلجراد مشي زي السكينة في الجاتوه مع (سليمان) بس هو كان عارف إنه ميقدرش يدوس جامد جوه أوروبا من غير ما يخلص من المشكلة الثانية اللي كانت بتواجهه .. جزيرة رودس .. فعلياً الوضع في أوروبا متغيرش .. الإمبراطورية الرومانية المقدسة متخانقة مع فرنسا ومحدش فيهم حيفكر يروح يلحق جزيرة رودس .. زي ما عمل في فتح بلجراد (سليمان) عمل في فتح جزيرة رودس .. ذاكر كويس .. هو بني قلعة علي ساحل تركيا اللي في وش جزيرة رودس .. حضر أسطول من 300 سفينة وجيش من 100,000 مقاتل و 100 مدفع .. (سليمان) زي ما القانون العثماني بيقول بعت رسالة لقائد فرسان جزيرة رودس عرض عليه إنه هو ورجالته حيضمن ليهم حياتهم لو إستسلموا بس Offer بتاعه إترفض زي ما (سليمان) كان متوقع.

لأكتر من 5 أسابيع والقصف المدفعي مبيوقفش إلا عشان القوات البرية بتحاول تخترق أسوار قلعة الجزيرة بس من غير أي نتيجة .. لحد ما في يوم المهندسين الأتراك عرفوا يحفروا نفق تحت واحد من الأركان الأربعة للقلعة ووقعوا حتة من السور واللي كان مسئول عنه الفرسان الإنجليز ضمن فرسان الجزيرة .. 3 مرات متتالية القوات الإنكشارية تحاول تدخل القلعة بس الفرسان الإنجليز يقدروا يصدوا الهجوم .. تاني المهندسين الأتراك حفروا نفق تحت الحتة من السور اللي مسئول عن حمايتها الفرسان الإسبان وبرده حتة من السور بتقع وبرده القوات الإنكشارية بتاعته بتفشل في إنها تدخل القلعة.

وسط كل الفشل ده إنت لو مكان (سليمان) بتسأل نفسك هو فيه إيه؟ .. طب الغلط فين؟ .. في الأول هو إتهم واحد من قادة قواته بإنه هو المسئول وأمر بإعدامه بس رجع في كلامه لما حس إن المشكلة أكبر من كده .. المشكلة كانت في (مصطفي باشا) كبير وزراءه والأهم إنه جوز أخته .. كان عايز يعدمه بس برده هو مكنش عايز يزعل أخته فقرر يجرده من منصبه ونفاه مصر عشان يبقي الوالي بتاعها وده يوريك قد إيه الأتراك أو (سليمان) بالتحديد مكانش بيعتبر مصر ولاية مهمة لإنه فعلياً مكنش مركز مع الشرق الأوسط أصلاً .. خساير (سليمان) عماله تزيد يوم عن يوم وهو مش عارف يعمل إيه؟ .. هل مصير فتحه لرودس حيبقي هو هو مصير السلاطين اللي قبله؟ .. الفشل .. جرب يبعت جواب تاني لفرسان الجزيرة .. إستسلموا و إلا أنا مش حسيب كائن حي يعيش .. ردهم كان إنهم بعتوله جواب مختوم من السلطان العثماني (بيزيد الثاني) جد (سليمان) واللي كان وقتها عطي ضمانات لفرسان رودس إن الجزيرة بتاعتهم وإن مفيش سلطان عثماني حيفكر ياخدها منهم .. (سليمان) خد الجواب اللي مختوم من جده قطعه وبعت لفرسان الجزيرة إتنين من الأسري بتوعهم بس خلي عساكره يقطعولهم مناخيرهم وودانهم كتحذير لباقي الفرسان بتوع الجزيرة .. إستسلموا قبل ما أجيب عليها واطيها.

أسبوع كامل من القصف .. أسوار القلعة بقت عامله زي الإزاز المشروخ .. (سليمان) عرض علي فرسان الجزيرة الإستسلام لتالت مرة والحقيقة إن شروط الإستسلام اللي عرضها عليهم (سليمان) كانت صعب تترفض .. أي فارس عايز يسيب الجزيرة ويروح أوروبا أهلاً وسهلاً ومن حقه ياخد أي حاجة عايز ياخدها معاه .. أي مواطن عايش في الجزيرة ومش عايز يعيش فيها تحت حكم الأتراك برده من حقه يمشي وبرده من حقه ياخد أي حاجة معاه وهو ماشي .. أي فارس أو مواطن قرر ميسيبش الجزيرة بس لقي نفسه بعد كده مش طايق العيشة تحت حكم الأتراك قدامه 3 سنين من يوم فتح القلعة يغير رأيه فيهم وبرده من حقه يمشي في أي وقت خلال 3 سنين وبرده من حقه ياخد معاه أي حاجة وهو ماشي .. مفيش كنيسة حتتهد .. إذا كانت المدينة بقت تحت حكم الأتراك سنة 1522 فلمدة 5 سنين لحد سنة 1527 مفيش ولا مواطن عايش في الجزيرة حيدفع ولا مليم ضرائب ومفيش حد من عيالهم حيتقاله إنت لازم تنضم للجيش العثماني .. مع الشروط اللي في منتهي الكرم دي فرسان جزيرة رودس إستسلموا .. (سليمان) طلب يقابل قائد فرسان الجزيرة وحياه علي شجاعة فرسانه .. متنساش إن 7,000 فارس قدروا يصدوا هجوم جيش من 100,000 .. في اللحظة دي (سليمان) لقي نفسه قدام حقيقة غريبة أوي .. من أول يوم إستلم فيه الحكم وهو في حالة حرب .. بقاله سنتين بيحارب وبفتح رودس عاش لأول مرة من سنتين إحساس إن ياااااه أنا خلصت إمتحانات الفاينال .. أروح أبرطع في الأجازة بقي.

المصادر:

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!