تابعونا

الغزو السوفيتي لأفغانستان .. إيه العك ده كله مش فاهم انا؟

من بعد 2008 لما (فلاديمير بوتين) مسك الحكم بدأت وجهة النظر دي تتغير .. بدأ الكلام علي إن إحنا مخسرناش في أفغانستان .. الأمريكان هم السبب .. لولا صواريخ ستينجر اللي وكالة المخابرات المركزية الأميريكية كانت بتديها للمجاهدين الأفغان لكانت أفغانستان دلوقتي جزء من الإمبراطورية السوفيتية .. المشكلة إن (بوتين) فعلياً واخد أميركا شماعة.

17 يوليو، 2019 6.5 ألف

لينك التسجيل الصوتي للمقالة علي Sound Cloud:
https://soundcloud.com/user-112011687-312727988/zeucwsuerbxm?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

مشكلة التاريخ الأزلية إن أي حد ممكن ياخد أحداثه يفسرها علي مزاجه عشان يبين نفسه إنه صح .. خليني أديلك مثال بسيط علي كده بأفغانستان .. من كام يوم طلعلنا (دونالد ترامب) عشان يتكلم عن هو بالصلاة علي النبي ناوي يهبب إيه في أفغانستان فقعد يهبد هبد السنين و الحقيقة أنا بس حابب هنا إني أنقلك كلامه نصاً عشان تعرف إحنا بنتعامل مع عقلية شكلها إزاي:

“روسيا اللي كان إسمها الإتحاد السوفيتي و السبب اللي خلي الإتحاد السوفيتي يبقي روسيا بس هو أفغانستان لإن الحرب في أفغانستان فلستهم .. السبب اللي روسيا دخلت أفغانستان عشانه هو الإرهابيين اللي كانوا عمالين يعدوا الحدود .. الروس كان عندهم حق يخشوا أفغانستان بس المشكلة إن الحرب كانت جامدة أوي و بحلفلكوا والله هم فلسوا بسببها و رجعوا تاني يتقال عليهم روسيا بعد ما كان بيتقال عليهم الإتحاد السوفيتي .. أنتوا عارفين إن فيه حتت كتير بتسمعوا عنها في الأخبار مبقتش تبع روسيا بسبب أفغانستان”

بص بقي هو قال كام معلومة غلط :

  • روسيا مكنتش الإتحاد السوفيتي.
  • روسيا كانت أكبر دولة من ال15 دولة اللي مع بعض شكلوا الإتحاد السوفيتي.
  • (ترامب) بقي أول رئيس غربي يطلع قدام الناس يدافع عن قرار الإتحاد السوفيتي غزو أفغانستان.
  • الإرهاب مكنش سبب إن السوفييت يدخلوا أفغانستان .. نقول كمان .. الإرهاب مكنش السبب .. (ترامب) تقريباً لخبط بين الغزو السوفيتي لأفغانستان و بين الحرب بين روسيا و الشيشان.
  • بالورقة و القلم إنهيار الإتحاد السوفيتي كان بسبب ميكس من المصايب ما بين الفساد اللي كان سوس في كل حتة في الدولة و إنهيار أسعار البترول و اللي كان الإقتصاد السوفيتي معتمد بشكل كبير علي فلوس تصديره و كمان إن في أواخر حكم  رجل إسمه (ميخائيل جورباتشوف Mikhail Gorbachev) قرر إن مينفعش الحكومة السوفيتية أو زي ما بتتسمي الكريملين تفضل مسيطرة أوي كده علي كل حتة في البلد فلما بدأ يسيب الحبل علي الغارب كل حاجة وقعت.

إنك تقول إن الإتحاد السوفيتي إنهار بسبب غزو أفغانستان ده زي إنك تقول إن الزمالك مخدتش الدوري في السنين اللي فاتت عشان مبيعرفش يكسب الأهلي في ماتشات القمة .. لا الحقيقة إن فيه مصايب كتير جوه الزمالك من رؤساء نادي شايفين نفسهم أكبر من النادي و إن مفيش حد بيعرف يشتري لاعيبه كويس للفساد جوه إتحاد الكورة للكائن اللزج اللي إسمه (تركي أل شيخ) .. إنك تختزل و تختصر مشاكل الزمالك و الكرة المصرية كلها في نقطة إن و الله الأهلي كعبه عالي علي الزمالك فإنت كده بتستهبل .. الغزو السوفيتي لأفغانستان مكنش هو السبب الوحيد في إنهيار الإتحاد السوفيتي و مكنش  بسبب الإرهاب زي ما كيس الشيتوس ده بيقول .. الحرب دي كانت بسبب حاجة تانية خالص.

الحدود بين أفغانستان و جمهوريات الإتحاد السوفيتي الله يرحمها بقي.

في إبريل 1978 وصل للحكم في أفغانستان الحزب الشيوعي الأفغاني اللي كان ماسكه واحد إسمه (نور محمد تراقي) .. المشكلة زي ما كتير منكوا توقع هو إزاي حزب شيوعي يعني الناس اللي فيه ملحدين مش معترفين بحاجة إسمها ربنا يحكموا بلد إسلامي زي أفغانستان؟ .. والله إنت عندك حق عشان كده الدنيا كانت مولعة في البلد .. الحكومة الشيوعية الجديدة بقت بتعدم قادة الحركات الإسلامية زي ما إنت بتقتل النمل في مطبخ بيتكوا كده .. الخناقة بين الحكومة الشيوعية و بين الحركات الإسلامية اللي إحنا دلوقتي بنسيمها المجاهدين الأفغان وصلت لمرحلة صعبة أوي.

في الوقت ده أفغانستان كان بيحكمها رجل ضلالي إسمه (حفيظ الله أمين) .. فكك من إسمه .. هو لا كان حفيظ ولا أمين .. الرجل ده كان اللي ماسك الحزب الشيوعي الأفغاني يعني كان ولاءه للإتحاد السوفييتي .. ده بالضبط زي ما يكون الإتحاد السوفيتي مأجر أفغانستان للرجل ده بس المشكلة إن (حفيظ الله أمين) ده كان بيخلي السوفييت بيشدوا في شعرهم .. مبدأياً كده هو كان خايف علي كرسيه لدرجة إنه دبر عملية إغتيال (نور محمد تراقي) و ده كان اللي ماسك الحزب الشيوعي الأفغاني قبله لإنه كان حاسس إنه هو بيدبر لمؤامرة عشان يطيح به .. (حفيظ الله أمين) كان رجل مفتري و المصيبة إنه مكنش عارف يحكم و بسبب ده حصل كذا تمرد ضد حكومته في المناطق النائية من أفغانستان و كل ده كان مخلي السوفييت علي أعصابهم .. إفرض فعلاً لو قامت ثورة ضده؟ إفرض لو الأمريكان وقفوا في صف الثورة دي و خلوا حكومة ديموقراطية منتخبة موالية ليهم تحكم أفغانستان؟ ساعتها الأمريكان حيكونوا وصلوا لعتبة باب الإتحاد السوفيتي و دي حاجة مينفعش يتسكت عليها.

كان فيه كذا حل عشان السوفييت يخلصوا من (حفيظ الله أمين) .. كان ممكن يقفوا جامد ورا حد تاني في الإنتخابات الداخلية للحزب و بكده يكونوا قلشوه بس بالأدب .. كان ممكن يهددوه بإنهم مش حيقفوا في ظهره لو متعدلش .. كان فيه حلول كتير بس السوفييت لجأوا لأغبي حل و هو إنهم يحاولوا يغتالوه .. منطق السوفييت هو إننا مش عارفين نخلص منه يبقي نقتله و نجيب حد مكانه .. طيب حمشي وراكوا لحد الأخر .. في ديسمبر 1979 الطباخ بتاع (حفيظ الله أمين) طلع عميل للمخابرات السوفيتية KGB و قالوله حطله سم في الأكل .. الطباخ تفكيره هداه إنه يحطله السم في كوباية الكوكاكولا بتاعته أصل (حفيظ الله أمين) بعيد عنك كان مدمن كوكاكولا بس الستيم بتاع الكوكاكولا طير السم منها .. السوفييت قالوا مش مشكلة نحاول تاني .. بعدها بأسبوعين سمموه تاني و لما (حفيظ الله أمين) وقع من طوله في القصر الرئاسي رجالته إتصلوا بالسفارة السوفيتية في العاصمة كابول إنهم يبعتوا طقم دكاتره بسرعة .. المشكلة إن الدكاتره اللي في السفارة محدش قالهم إن دي محاولة إغتيال قامت بيها المخابرات بتاعة بلدهم فراحوا عشان يلحقوه و قدروا إنهم ينقذوه.

(حفيظ الله أمين) ده عمل للسوفييت هسهس لدرجة إنهم قرروا يغزوا أفغانستان كلها لمجرد إنهم يخلصوا منه .. أنا مش بهزر و مش ببالغ .. الغزو السوفيتي لأفغانستان حصل عشان السوفييت يخلصوا من رجل واحد .. فعلاً ضمن عملية الغزو وحدة قوات خاصة سوفيتية إقتحمت القصر الرئاسي و قتلت (حفيظ الله أمين) يوم 24 ديسمبر 1979 و السوفييت حطوا مكانه واحد تاني إسمه (بارباك كرمال) .. في الوقت ده الحسبة كانت بسيطة .. تقريباً البلد كلها هايجة علي الحكومة الشيوعية و كتير من عساكر الجيش هربوا و إنضموا للمجاهدين .. يبقي بقاء (بارباك كرمال) في الحكم معتمد علي وجود ال85,000 عسكري سوفيتي في أفغانستان .. طالما هم موجودين يبقي الرجل ده حيكمل .. لو مشيوا فالرجل ده حيمشي.

مقاتلات روسية طراز MiG-17 راكنة في مطار قندهار الأفغاني و الصورة دي متصوره يوم 5 فبراير 1980.

دلوقتي دماغ السوفييت كانت إن أنا عايز أخلص من خطر المجاهدين .. حلو .. الناس دي صحيح معاها سلاح بس هم محتاجين أكل و شرب و دعم و مكان يناموا فيه و كل ده بيوفره الأهالي المدنيين اللي مقتنعين بنفس اللي المجاهدين شايفينه و هو إن السوفييت قوة إحتلال شيوعية كافرة بالله عايزه تخلي اللي يحكم البلد رجل كافر بالله زيهم .. يبقي أنا محتاج أحرم المجاهدين من دعم الأهالي .. حلو أوي .. السوفييت هرشوا في رأسهم شوية يفكروا و ملقوش حل غير الدم .. السوفييت كانوا بيخشوا قرية معروف عنها إن فيها ناس بتقدم مساعدات للمجاهدين يقوموا جايبين عليها واطيها .. أي حاجة بتمشي علي الأرض بيموتوها .. بني أدم .. حيوان .. مش حتفرق .. العساكر السوفييت يخشوا القرية أو المدينة و أهل البلد اللي مهربوش بيتم إستجوابهم و تعذبيهم كمان لحد ما يعترفوا أو يدلوا السوفييت علي مكان المجاهدين .. لو السوفييت وصلوا لمعلومة مفيدة بيبعتوا عساكرهم و طياراتهم الهليكوبتر في مهام بحث و تدمير عشان يخلصوا عليهم.

كان ممكن الغزو السوفيتي لأفغانستان يمشي زي السكينة في الجاتوه .. إنت داخل بلد أساساً مكنتش طايقه الرئيس بتاعها عشان إنت تمشيه و تجيب حد تاني .. بس تقول إيه الروس و دماغهم اللي زي الصرمة القديمة .. العساكر السوفييت كانوا بيتعاملوا بعنف مبالغ فيه .. إيديهم كانت فرطة أوي علي رصاصات مدافعهم الرشاشة .. الأسوأ من كده إن بسبب أخطاء في توزيع حصص الأكل و الشرب عساكر سوفييت كتير مبقاش عندهم حل غير إنهم لما يدخلوا مدينة أو قرية ينهبوها عشان ياخدوا أكل و شرب .. مع الوقت المواطن الأفغاني بقي مش شايف حاجة قدامه غير إنه عايز يشرب من دم السوفييت .. المشكلة إن الأفغان مكانوش عارفين لا ياخدوا لا حق و لا باطل من السوفييت.

في الفترة من 1979 لحد سنه 1986 كان فيه أكتر من 100,000 عسكري سوفيتي في أفغانستان .. أغلب المدن الأفغانية كانت في إيدهم .. بس المجاهدين عايشين حياتهم في المناطق النائية .. الحرب كانت وصلت لمرحلة إن محدش كان عارف يوصل لحاجة .. لا السوفييت عارفين يخلصوا من المجاهدين .. ولا المجاهدين عارفين يعتبوا ناحية أي مدينة .. في المرحلة دي السوفييت بدأوا يطلعوا بره المدن بس كانوا بيكنسوا أي حاجة قدامهم .. أي حد يشوفوه بيتحرك بيموتوه .. القتل العشوائي ده خلق حالة هجرة جماعية لدرجة إن لما جت سنة 1982 كان فيه أكتر من 2.8 مليون لاجيء أفغاني في باكستان و حوالي 1.5 مليون لاجيء في إيران .. السوفييت مكنش فارق معاهم يستخدموا إيه عشان يطلعوا المجاهدين بره أفغانستان .. غاز سام و إستخدموا .. أسلحة كيماوية و إستخدموها .. نابالم و أستخدموه .. الدنيا بدأت تختلف بداية من سنة 1985 .. بداية من السنة دي حصل حاجتين قلبوا الطرابيزة كلها:

  • أول حاجة إن وكالة المخابرات المركزية الأميريكية اللي إنت عارفها باسم CIA بدأت تدي للمجاهدين الأفغان صواريخ ستينجر Stinger المضادة للطيارات اللي بتتشال علي الكتف.
  • تاني حاجة إن وصل لكرسي الحكم في الإتحاد السوفيتي رجل إسمه (ميخائيل جورباتشوف) .. من أول يوم إستلم فيه الرجل ده الحكم و هو بيوعد بإنه حينسحب من أفغانستان .. أربع سنين و هو بيوعد و مش عارف ينفذ .. أربع سنين و خساير السوفييت سواء في الأرواح أو الفلوس عماله تزيد و الأمريكان بيشوفوا اللي بيحصل و بيطلعوا لسانهم للسوفييت زي ما السوفييت كانوا بيطلعوا لسانهم للأمريكان بسبب حرب فيتنام.
واحد من المجاهدين الأفغان شايل صاروخ ستينجر المضاد للطيارات اللي بيتشال علي الكتف.

أخر عسكري سوفيتي يطلع بره أفغانستان كان في فبراير 1989 و زي ما إنت بتحتاج وقت عشان تعدي فترة إنفصالك ببنت كنت فاكرها حتبقي أم عيالك و ممكن تفضل شهور مخلص فلوسك علي المناديل و معاها السجاير أو الأكل علي حسب دماغك و إنك تفضل تسمع في أغنية (أدهم سليمان) متفتحيش في جرح عيشته زمان لحده ما تمشي علي رملة الساحل تغنيها و إنت بترقص زي الأهبل زيه فالروس كمان قعدوا 30 سنة عشان في الأخر يقبلوا باللي حصل .. لحد سنة 2008 مثلاً يعني بعد 19 سنة من إنسحاب السوفييت من أفغانستان لو كنت تسأل أي حد في روسيا خصوصاً الناس اللي خدمت في أفغانستان عن رأيهم في اللي حصل حتلاقيهم مقتنعين بإنهم خسروا الحرب دي .. معلش يعني إيه اللي يخلي الأفغان ياخدوا السوفييت بالأحضان .. إحنا جينا قتلنا عيالهم و سرقنا أكلهم و دمرنا بيوتهم و مشينا.

من بعد 2008 لما (فلاديمير بوتين) مسك الحكم بدأت وجهة النظر دي تتغير .. بدأ الكلام علي إن إحنا مخسرناش في أفغانستان .. الأمريكان هم السبب .. لولا صواريخ ستينجر اللي CIA كانت بتديها للمجاهدين الأفغان لكانت أفغانستان دلوقتي جزء من الإمبراطورية السوفيتية .. المشكلة إن (بوتين) فعلياً واخد أميركا شماعة .. هو دخل سوريا و هو مش عارف هو داخل ليه يمكن بس إن لمجرد إنه يعكنن علي الأمريكان قام واقف في صف (بشار الأسد) .. أنا شخصياً مش شايف أي مبرر لده بس نقول إيه دماغ أمه جزمة قديمة .. كرر نفس الغلطة في أوكرانيا .. و بيرجع تاني يكررها في أفغانستان لإن الروس عاملين نفسهم وسيط في مفاوضات السلام بين طالبان و بين الحكومة .. أنا عايزك تفهم إن أخر حاجة (بوتين) عايزها هو إستقرار أفغانستان ولا أوكرانيا و لا حتي سوريا .. هو مش فارق معاه أي إبن كلب غير إنه ينكد علي الأمريكان عيشتهم.

في نفس الوقت (ترامب) زي العبيط بيدي ل(بوتين) اللي هو عايزه خصوصاً في أفغانستان .. صحيح إن سنة 2014 أميركا أعلنت إنتهاء عملياتها العسكرية في أفغانستان بس فضلت سايبه 14,000 عسكري هناك .. جه (ترامب) قام ساحب نصهم و ساب 7,000 عسكري بس .. القرار ده خلي ضباط كتير جوه وزارة الدفاع يهيجوا علي (ترامب) من ضمنهم جنرال قديم زي (ستانلي ماكريستال Stanley McChrystal) اللي كان قائد القوات الأميريكية في أفغانستان.

طابور من القوات السوفيتية المنسحبة من أفغانستان يوم 15 مايو 1988.

الغزو السوفيتي لأفغانستان الناس شافته علي حسب وجهة نظرهم .. فيه ناس شافته علي إنه عملية عسكرية محسوبة أصل مستحيل قوة عظمي زي الإتحاد السوفيتي تتصرف بالغباء ده أكيد فيه خطة .. ناس شافت الغزو علي حقيقته و هو إنه هبد السنين و غلطة إحتمال كبير تجيب أجل الإمبراطورية السوفيتية .. ناس تالتة شافته علي إنه تصرف دولة عظمي وصلت لمرحلة اليأس إنها شايفه دولة جاره ليها المفروض بيحكمها رجل ولاءه ليا بس بيخرب الدنيا لدرجة إنها بقت خايفة إن يحصل تمرد و هوبا ألاقي أميركا حطت إيدها في أفغانستان .. ناس شافت الغزو السوفيتي لأفغانستان علي إنه مجرد فرد عضلات و إنه إحتلال لدولة أضعف عشان أسيطر علي ثرواتها.

أيا كان إنت رأيك إيه .. اللي أنا إتعلمته إن مفيش حاجة في التاريخ إسمها صح و غلط .. التاريخ وجهة نظر .. فنصيحتي ليك بلاش لما تيجي تتكلم في التاريخ بالذات تتمسك برأيك لإن وجهة النظر بتتغير بظهور حقايق جديدة و يمكن نبقي غلطانين  .. الغزو السوفيتي لأفغانستان إستمر 9 سنين و في السنين دي كلها مات حوالي مليون مدني أفغاني .. زود عليهم 90,000 من المجاهدين الأفغان و دي الناس اللي شالت سلاح ضد السوفييت .. زود عليهم 18,000 جندي حكومي أفغاني من اللي وقفوا مع السوفييت ضد المجاهدين .. و زود عليهم عشان خاطري 14,500 جندي سوفيتي .. كل دول ماتوا عشان إيه؟ .. شوية وهم إتباع للشعب السوفيتي عشان يبعتوا ولادهم لحرب ملهاش أي ستين لازمة .. حتي بعد ما السوفييت إنسحبوا قامت الحرب الأهلية في أفغانستان و اللي إنتهت سنة 1996 بسيطرة حركة طالبان علي البلد اللي هي أساساً من إختراع باكستان .. لما السوفييت إنسحبوا الغرب كان عارف إن البلد بقت عامله زي بلاعة المجاري الضاربة لو جيت تسلكها مش حينوبك غير وساخة إيدك و الريحة الوحشة .. عشان كده محدش كان عايز يقرب من أفغانستان .. تقدر تقول إن الغرب عطي لباكستان شغلانة أفغانستان من الباطن.

المصدر:
مقالة بعنوان The Truth About the Soviet War in Afghanistan نشرت في مجلة The Atlantic وده لينك المقالة الأصلية:
http://www.theatlantic.com/ideas/archive/2019/01/trump-was-wrong-about-soviet-war-afghanistan/579451/

مهندس ميكانيكا بحب الصحافه و الكتابه .. مؤمن بان من حق كل بني ادم انه يعرف الحقيقه ورا الخبر .. رسالتي انك تفهم حقيقه اللي بيحصل عشان لما تقرر رايك تكون فاهم انت بتقرر علي اي اساس

اترك تعليق

بريدك الالكتروني لن ينشر. يجب ملئ الخانات بعلامة *

من فضلك ادخل التعليق!

من فضلك ادخل الأسم!

من فضلك ادخل البريد الالكتروني!من فضلك ادخل بريد الكتروني صحيح!